söndag 29 november 2009

Öresund är ju fullt med Farr 40 - nu kommer Farr 25 OD också





Farr 25 byggs i Turkiet av One Design - OD Yacht Design. Nu väntar man bara på segelleveranser för att båten ska komma igång och segla.

Man har haft som målsättning med båten att:
  • Innovative design & construction suitable for advancing technologies
  • High stability, high performance and ease of handling; equal to much larger boats.
  • Suitability for match racing - becoming more and more popular throughout the world, this is equally as important a factor to the popularity of the sport as one-design racing.
  • Highly competitive with the potential of winning under handicap racing like IRC
  • An absolute equality between boats and teams regardless of conditions; put the emphasis on the sailing.
  • Cost-effective, both with the initial purchase and the long term ownership.
  • Easy to store, set-up and launch at the sailing club in coordination of races; without the need for additional marina support facilities.
  • A reasonable crew size of 4 - 5 sailors with a total weight of 815 lbs (370 kg).
  • Racing, socializing and weekend activities under one club/organization

Nu har ytterliggare en ISAF-klass hittat till Öresund - 2.4 mR

2.4 mR förbundet har bestämt sig för att köra sin femte ranking i Malmö Segel Sällskap i sommar.
Seglingarna kommer att gå av stapeln samma helg som MSS Klubbmästerskap avgörs.
Förmodligen kommer också årets succé Öppen Brygga i Limhamn att hållas samma helg.
Mycket rörelse i hamnen alltså.



Svenska 2.4mR Förbundets ranking
1-2/5 Rank 1, NC 1 Stenungsund Stenungsunds SS
29-30/5 Rank 2, Strängnäs, Strängnäs SS
14-15/8 Rank 3, Gävle, GSS
27-29/8 SM, rank 4, Mariestad, MSK
18-19/9 Oktoberpokalen, rank 5, Malmö ,MSS

Korsörs H-bådsfleet - förste advent biter inte i Stora bält heller

Malmö fleeten har fått god kontakt med Korsör och utbytet börjar utvidgas. Korsörfleeten kommer över och tränar i Limhamn till våren på våra organiserade träningar.
Verkar som det var vår i luften på västra Själland också.Kan bli mycket H-båtar i Malmö till våren. Hvidovreseglarna och seglarna i Hellerup hänger också på till våren. Malmöseglarna kommer att träna på danska sidan också.
Nu är det dags att de svenska H-båtsseglarna också vaknar och kommer ner och kör.

Vårkänslor förste advent

Kan Snödropparna kan jag. Att gå efter almanackan funkar inte längre.
Lika bra att sätta igång. Botten börjar nu sin väg mot VM finnish. Riktigt slät blir hon. 3/4 kvar att slipa men ändå. :-)

fredag 27 november 2009

Seglarjulöl på Babas på onsdag kväll


SEGLARÖLTRÄFFAR – 2009, för 12-året, 5:e på Babas Krog po Limhamn!

Vi ses på Babas Krog, Järnvägsgatan 35, 040-157791, på Limhamn, & om hungrig, exotiskt OTROLIGT gott Kött!
-Testa på er familjer, vår gillar Entrecote!
-Ölen är alltid första Onsdagen var månad!
Utom i Augusti & Januari!

Ibland har vi gäster som håller små ”föredrag”.....!
Kom som du är mellan kl. 21-24!!
Bara en kvart eller mys hela kvällen borta från allt, in i segel drömmarnas värld.
–Glöm ej att anmäla dig i baren som EN medlem av "SEGLARÖLEN", eftersom vi får nya höjda men ändå superpriser:
"överfullt" Stort glas fatöl 40 / 50 / 60cl , för 35:- / 40:- / 45:- , samt 50cl flaska Carlsberg/Gränges/Pripps 42:-/st. G-D samt F-G 12:-/ cl, fria jordnötter samt chips etc. Personalen på Babas Krog ger oss super bra villkor!!Träff Nr-12....= Träff Nr-12...den 2 December, 1:a onsdagen i månaden December!

-Boka in hela året i familjekalendern!
Seglarhälsningar

Claes H

Dehler 32 - båten som växte och blev större

Dehler 32 kommer att visas på Dusseldorfmässan i januari om planerna håller.
När specifikationen nu är klar så har hon blivit något längre 9.80 istället för 9.60 som först aviserades. Båten blir då också tyngre än vad jag hoppades på tidigare vilket är naturligt då hon nästan blir 33 fot. Kölvikten är i och för sig på imponerande 15ookg men kölen är då ganska kort och båten blir inte så djupgående utan endast 1.74 m. Vi får se vad detta gör på prestanda.
Sportköl på 2.0m som variant är kanske något att hoppas på.

Preliminära data
Löa 9.80m
Lvl 8.94m
Bredd 3.25
Djup 1.74
Displ 4310kg
Ballast 1500kg
Storsegel Area 33.7m2
Försegel Area (107 %) 26.3m2

P 1250
E 4300
I 1310
J 3650

SM-veckan 2010 går av stapeln i Malmö

Tyvärr är exakt datum ännu inte fastställd men det blir 3 tävlingsdagar under veckan 12-18 juli. Vi hoppas naturligtvis att ganska snart kunna presentera vilka dagar som gäller men just nu avvaktar vi beslut från RF/SVT.
Följande klasser kommer att deltaga på SM-veckan 2010
· Kategori Bräda = Kona One
· Kategori 1-mansjolle = Herr Laser Std och Dam Laser R
· Kategori 2-mansjolle = Herr 49er och Dam 29er
· Kategori Flerskrov = Hobie16
· Kategori Kölbåt = CB66
· Kategori MR = Dam Elliot

Västra hamnen blir skådeplatsen i år igen

Årets upplaga blev i många stycken en succé men allting kan förbättras vilket innebär att arrangörerna redan nu påbörjat arbetet på att utveckla tävlingsformatet.
Arrangörsklubbarna för SM-veckan 2010 är
· Bjärreds OJK
· Lommabuktens SK
· Malmö SS
· SS Pinhättan

Efterhand som förberedelserna fortgår finner du fortlöpande information på SSFs hemsida under Kappsegling/SM-veckan i segling.

söndag 22 november 2009

IRC - nya segel i garderoben IV

Funderar du också på att fockkonfigurera din båt inför IRC? Själv måste jag då hitta en lösning på halvvindssegling om man blir utan genuan.
Vilket är billigast i mätregeln? Vad är rätt symmetriskt, asymmetrisk eller gennaker?
Vilket material ska den sys i?

Enligt UK-Halsey så gäller:
There are no rules about the types of sailcloth allowed, nor the type of construction. Your sails can be measured by your sailmaker, who is adept at taking the measurements needed. Don’t worry about people fudging figures, IRC once caught a sailmaker cheating, and he’s no longer in the business. “It’s a self-policing rule,” says Urwin. A spinnaker is defined as a sail set forward of the foremost mast with the half width greater than 75-percent of the foot. The rule sees no difference between a symmetric or an asymmetric spinnaker. If you have a Code Zero sail, check with your sailmaker to see if it will qualify as a jib or spinnaker and what the rating impact may be. You are allowed only three spinnakers when racing without additional rating penalty—but the penalty is less for larger boats.

Hur ska en kölbåtsrekommendation se ut från SSF?

Svenska seglarförbundet rekommenderar klubbarna att satsa på vissa klasser vad gäller barn och ungdomssegling.

Juniorbåtsrekommendationen baseras på följande urvalskriterier:
• Det ska finnas en rekommendation som passar tjejer som killar, stora som små.
• Olika båttyper ska finnas representerade.
• Kvaliteten på klassens verksamhet i Sverige.
• Klassens verksamhet ur internationell synvinkel (det anses positivt om båten är ISAF Youth Worlds klass).
• Koppling mot nuvarande OS-klasser.

Vilka ska urvalskriterier borde SSF ha när när det gäller att göra motsvarande för kölbåtar som seglar i klass?

IRC - nya segel i garderoben III

Tidigare kunde man sy fockar som kunde lura IRC-regeln. En del segelmakare jobbade med att få mindre mått på de mätställen som seglen hade och satte in korta lattor med urtag som gjorde att detta blev mätpunkten.
På North Sails Australienska sida kan man läsa:

"Previously, sailmakers had been exploiting a loophole in the way leech hollow was measured. The Equipment rules of sailing stated that where a sail edge is hollow, and the measurement point falls in the hollow, then this should be bridged by a straight line (unless there was a batten), and the shortest distance from the measurement point to the straight line measured. By placing a batten at the measurement point, the sailmaker could put a significant hollow in the leech at the measurement point to reduce the girth length (Figure 1)"


Detta sätt att sy fockar på tjänar man inte på längre eftersom regeln är ändrad. RORC är observanta på "rule cheating" eller de brister de har.

lördag 21 november 2009

IRC - nya segel i garderoben II

En spinnaker får inte ha lattor i IRC. Detta är alltså ett segel, som mätte in som spinnaker, som blev förbjudet. Det är därför som det står skrivet som det gör i regeln. En lucka som är tilltäppt.
Hon seglade en sommar. :-)

IRC - nya segel i garderoben I

Eftersom IRC regeln är ny för oss i skandinavien så tänkte jag göra en serie inlägg om segel som går att göra hyfsat ostraffat i IRC.
Först ut är Doyle som utvecklat ett segel de kallar "Spaysail" en inre gennaker som räknas som fock.

Hi Fi Dominates 2009 Singapore Straits Using Doyle Spaysail

torsdag 19 november 2009

Sugen på en ny Express?

Nu är Finessa klar med att börja sälja Express.
Till att börja med skrovklar,"skalet" skrov däck och innerline.OBS - Allting handlaminerat

Pris 175.000:- inkl mvs.Lev.tid 4-6 veckor.

Mast, köl, roder och snickra ihop inredning beslag och fixa segel får man göra själv. Som gamla tiders hembygge. Något för ett händigt gäng som vinterprojekt?

Kappseglingskalendern börjar klarna för The South Swedish H-boat fleet


Gott att se att initiativen börjar ge resultat. Tävlingar som inte krockar, en regional Cup på gång, samarbete över landsgränser. Det är så här det ska vara.
Bara att gratulera H-båtsseglarna!!
Nästa år har minst fem av fleetens H-båtsbesättningar planer på VM. SM är i det närmaste obligatorium i gänget.

17-18 april Hvidovre VM uttagning,
The South H-boat fleet Öresund Cup
1-2 maj Silkeborg
15-16 maj Thisted VM uttagning DK
22-23 maj MSS Cup,
The South H-boat fleet Öresund Cup
29:e maj Lomma,
The South H-boat fleet Öresund Cup
12-13 juni Korsör VM uttagning DK
Veckan efter midsommar prel. SM Wiggbyholm Sthlm
7-11 juli Danskt mästerskap Horsens + VM uttagning
7-14 aug VM i Larvik Norge
2-5 sept NM Århus
18-19 sept Brejning VM uttagning
30:e okt Halloween cup,
The South H-boat fleet Öresund Cup

onsdag 18 november 2009

Och här är man uppväxt...


Kitesurfarna har återupptäckt sydkustens stränder.
Abbekås och Mossbystrand har aldrig varit bättre än så här...:-)

Är Dehlerägarna Sveriges mest bloggande båtägare?

Dehler 29 ägare
Vitesse - http://www.vitesse-doubledee.blogspot.com/
Svea - http://sailsvea.wordpress.com/

Dehler 33 ägare
Team Sydost - http://teamsydost.blogspot.com/

Dehler 34 DD ägare
Safira - http://petno.wordpress.com/
Rabalder - http://rabalder-segling-dehler34dd.blogspot.com/
Dehler Doris - http://dehlerdoris.blogspot.com/

Dehler 34 SV - Öresund Regatta så klart

ORCi EM i Flensburg är uppgraderat till VM

Lite sugen blir man allt. Frågan är hur man ska hinna med allt roligt.

"Det är nu bekräftat att Flensburger Segel-Club kommer att organisera 2010 års ORCi VM. Tävlingen har blivit uppgraderad från det EM som först utlovats. Vi hoppas att många svenskar bokar in detta VM som alltså går av stapeln 8-12 september 2010."

Skriver Svenska Havskappseglingsförbundet på sin hemsida.

tisdag 17 november 2009

Get away Öresund - vårt eget race utanför hemmavattnen blir Fyn Cup

För egen del så blir det Palby Fyn Cup som kommer att bli vårt mest långväga race 2010. Efter diskvalificeringen för tjuvstart i fjol, som dessutom hamnade på bild, så känns det som fördäckaren Carl-Henrik sa "dags för revansch". Racet ligger desutom perfekt i tiden 28-30 maj 2010. Om Bogense Sejlklub öppnar för IRC så anmäler vi oss i IRC. Vi får se vilka hemliga vapen vi ska plocka fram. Åke på Gransegel klurar redan.
Vi får se vad vi orkar. Känns lite märkligt att helgen efter köra runt Fyn igen, fast på motsatt håll, i Kertemindes Classic Fyn Rundt. Helgen innan går Big Boat Challange som kanske vore något. Svårt att planera in eftersom man begränsar till 45 båtar.
Fler som hänger på till Bogense och Fyn Cup?

måndag 16 november 2009

Malmö missar Volvo ISAF Youth Sailing World Championship 2013 - det blir på Cypern

Svenska Seglarförbundet och Malmö stad förlorade alltså nomineringen 2013. Det blir Cypern som ska hålla arrangemanget 2013.

Volvo ISAF Youth Sailing World Championship
2010 Turkiet
2011 Kroatien
2012 Irland
2013 Cypern

Vi måste göra något åt det här med sol och värme. :-)

söndag 15 november 2009

Öresunds Cup 2010 - ökat utbyte mellan klubbarna måste vara målet

Vi har börjat jobba med själva Cupen.
De fyra klubbarna är med på spåret.
Håkan Hedström har gjort lite statistik på uppgifter om Öresunds Cup körts iår.

Antalet unika båtar som varit med: 120
Antalet unika seglare som varit med: 551
Totalt antalet exponerade seglare: 658

Antalet båtar som varit med på 2 eller fler race: 18
Antal race varje båt varit med (medel): 1,2

Potentialen för klubbarna att öka deltagarantalet på sina regattor är hyfsat stort.

Luderitz Speed Challenge 2009 Day 1 - Kitesurfarna närma sig Hydroptére

Gissa båten?

En ledtråd: Det är ingen Express. :-)

fredag 13 november 2009

Dragonfly 28 - på väg till Limhamn

Anders Roth har bytt sin J-110 mot den nya Dragonfly 28. Grattis!!
Jag hoppas på provtur. :-)

Henrik Edman gästspelar på Express SM


PRESSMEDDELANDE
Ännu en guldmedaljör!
Göteborg, 13 november, 2009
Nu är det klart att segelmakaren Henrik Edman seglar Express SM/NoM i Marstrand 2010, meddelar Västkustens Expresseglare.
Guldvinnaren från SM 2002 kommer därmed återigen att kämpa om titeln i Marstrand.
Även i H-båtsklassen har det gått bra för Edman: SM-guld 2008 och VM-silver 2009.
- Ser fram emot tuffa race på Marstrandsfjorden! Med så många x-champs på startlinjen blir det till att tagga till rejält, men det är det vi gillar! säger Henrik Edman.
Ett flertal guldmedaljörer kommer till GKSS regatta nästa år och det kommer att bli en tuff strid mellan toppbåtarna. Men även många Rookies kommer till SM:
- Vi har ingen erfarenhet av att segla SM, men vi har definitivt fått blodad tand under tisdagsseglingarna i Silverbullet Cup! säger Anders Claesson på SWE 18 Gurami.
- Det skall bli jättespännande och framför allt något att se fram emot i vintermörkret! fyller Finn Fägerquist i från samma båt.
SM-gruppen arbetar nu för fullt med att söka sponsorer och kontakta dem som planerar att segla SM/NoM.
- Hittills är 62 Expresser föranmälda, däribland norska och danska båtar, vilket är helt otroligt! säger Stefan Falkenberg i SM-gruppen. X-Race TVn kommer att gå varm på Båtmässan i Göteborg, och där kommer flera av besättningarna att intervjuas live!
Västkustens Expresseglare
Bo Bäversjö, 0761 41 40 40
bosse@expresseglare.se, www.expresseglare.org

Palby Fyn Cup är också öppna för IRC

Danmarks roligaste och absolut största kappsegling öppnar också för IRC.


På en direkt fråga så svarar Bogense:

- Jeg forventer at vi ved Palby Fyn Cup laver løb for både DH og IRC, som en hel del andre klubber i Danmark arbejder hen efter i 2010.

Med venlig hilsen
Poul Erik Nielsen

torsdag 12 november 2009

KDY Autumn Regatta öppnar för IRC klass 2010 - vi mäter in Grynet!! Hänger ni på?

Nu öppnar KDY för en IRC klass också på sin höst regatta. Vi kommer att mäta in Grynet enligt IRC och ska det investeras framöver så ska hon optimeras för IRC racing.
Hörde också igår att danska North satt fokus på att lära sig IRC regeln.
Det börjar rulla på allvar nu. Hur tänker ni andra? Hänger ni på?
Är det dags att öppna för en IRC-klass 2011 på Öresunds Cup?

tisdag 10 november 2009

Nu vågar han titta fram utanför Limhamns småbåtshamn - när söndagsträningarna är avslutade för i år

Härligt med djurliv utanför stugknuten
Axel Billquist tog bilden

IRC Cup i Östersjön - Hanseboot Baltic Open 2010

Ett förslag från danska och tyska IRC seglare till Cup som består av race i Östersjön.
Känns som transportsegling måste vara på schemat. Öresundskappseglare som ofta har svårt att köra kors och tvärs i sundet 1.5-max 5 timmars transport lär ju få en utmaning om man vill delta.

lördag 7 november 2009

Ed Baird, Värdsmästare i J-24 förra gången det gick i Malmö, på Scandinavian Boat Show

Ed baird och Magnus Holmberg

Tre stora seglingsprofiler möttes i går på Scandinavian Boat Show.

"På Meetingspot, ett årligt seglarforum som arrangeras av eventföretaget Brandspot, kunde inbjudna gäster få höra det senaste om Americas Cup, Volvo Ocean Race och Svenska seglingslandslagets satsning inför OS i London år 2012.
På plats fanns Mange Olsson, skeppare på Ericsson 3 under senaste Volvo Ocean Race, Magnus Holmberg, skeppare från svenska Americas Cup utmaningen Victory Challenge samt Ed Baird, skeppare på katamaranen Alinghi 5.
Den evigt unge och skrattande Mange Olsson bjöd på bilder från senaste Volvo Ocean race, och berättade med inlevelse, som bara Mange kan. Efter en lång show kom också den självklara frågan om han skulle vilja köra ett sjunde VOR. Han skruvar på sig och svarade pillimariskt, - hmmm.. det får jag se, - om vi får en svensk utmaning sade han ovanligt diplomatiskt. Men ur ögonen lös ett annat svar: Självklart – det är ju det bästa jag vet och bara älskar. "

Ed Baird är en av de seglare som vi särskilt ska försöka få att komma till J-24 Worlds 2010. Förra gången VM gick i Malmö tog nämligen Ed Baird hem världsmästartiteln.

torsdag 5 november 2009

Get away Öresund - först ut är Rikard Roth & Lars Jörnvi‏

Jag har aldrig hört så många planer bland Öresundsseglarna som i år som siktar så långt bort. Börjar här med Get away Öresund som tar upp planerna som inspiration till er andra som fortfarande drömmer.
Naturligtvis kommer jag att följa er som skickar in era planer.


Skåne - Öresund - Är representerade i 2010 års ”Vaarldsmästerskap i TwoHanded” i Norge - Watski Skagerrak TwoStar 2010 - Xar Rejsar med Rikard Roth & Lars Jörnvi‏

"Hej Anders,
Här kommer lite häärliga vinternyheter:
Rickard Roth & Undertecknad (Lars Jörnvi) kommer att deltag i den Norska Watski Twostar 2010.
Vi lyckades bli 68 båt i anmälan men siktar på att bli första båt i måål..
4 svenska båtar & 1 dansk (Dragonfly 1200) ibland de 100 som får segla...
100 anmälningar på 2h & 3 min .... (Härftigt).
Mer info:
http://www.seilmagasinet.no/id/33976.1
100 båter påmeldt etter drøye to timer

Hälsningar
Lars Jörnvi "

ORCi-seglarna får ett eget förbund

Resultatet från ägarmötet på ostkusten rapporteras, från mötesdeltagare, vara fortsatt spretigt i alla fall vad gäller regelfrågan. Stockholmsregionen fortsätter kämpa om vilken regel som är bäst för respitseglingen.
Enligt rykten från deltagare så får sveriges ORCi seglare precis som IRC seglarna nu ett eget förbund.
Uppgiften framöver för Svenska havskappseglingsförbundet kan man ju fundera över.

Ett gott exempel i sammanhanget är att västkustseglarna har börjat samla sig och ta sig framåt.

http://www.blur.se/2009/11/03/agarmote-211/

onsdag 4 november 2009

Öresund Regatta - 2 år som bloggare


Jag kommer fortfarande ihåg lördagskvällen när jag snodde ihop Öresund Regatta. Jag kände bara att det måste göras. Jag saknade information om segling i Öresund vad gällde i princip allt. Det fanns ingen som rapporterade resultat, ingenting från tävlingarna, det var svårt att hitta vad som hände. Många gånger dök det upp kul tävlingar med det var omöjligt att få ihop besättning eftersom tiden var för kort.

Jag fick leta på klubbarnas hemsidor som inte var uppdaterade, förbundens sidor fanns en del men de var inte heller uppdaterade osv.

Jag bara kände att jag kan ju inte vara ensam. Dags att samla info och dela med sig.

Extra kul är att se att besökarantalet hela tiden ökat. Mäter jag mot samma månad året före så ökar bloggens besökare till mer än dubbelts så många varje månad. Nu har till och med ökningstakten börjat öka. Kul är också alla kontakter som jag får via email. Extra kul är alla engagerade seglare som använder bloggen till att skicka in sina race rapporter, tips till inlägg, nyheter från leverantörer, förbunden har också börjat förstå att använda bloggen.

Har det blivit som jag hoppades? Ja till viss del. Jag saknar fortfarande utbytet med danska sidan. Bara ca 5% av besökarna är danska. Vad beror detta på? Språket? Debatten handlar för mycket om svenska sidan?

Jag får helt enkelt jaga mer vad som händer på danska sidan. Jobba mer på klubbarna för att få information.

Oktober månad var en rekord månad vad gäller antalet besökare på Öresund Regatta - 9 500 visits registrerades och 17 668 pageviews.

Jag hade bestämt mig för att vid 10 000 visits då ska jag lägga in reklam på sidan. Jag har ångrat mig. Däremot har jag bestämt mig för att de som vill sponsra Öresunds Cup 2010 så vi får ett gediget prisbord ska få annonsplatser.

Även om Sundscupen fanns en gång i tiden så är det nytt 2010 och något som vi saknar. Det blir också något unikt i Öresund. Det finns inte några likande respit seglingscuper i Danmark. Det är något som borde locka och det ska vi jobba på att sprida för att öka utbytet. Viktigt är också att vi svenskar är på danska seglingar och visar var skåpet ska stå. :-)

Vad säger ni själva? Vad är viktigast för er?

söndag 1 november 2009

Öresunds Cup 2010 - klassindelningar

När det kommer till att sammanställa resultaten så finns det många frågeställningar. Nu gäller det att kommentera och argumentera för sin åsikt!!

Klubbarna kör idag efter lite olika principer.
Ven Runt har delat in fältet i klasser med ca 10 båtar i varje alla möjliga båtar utan hänsyn tagen till båttypens egenskaper. Planande båtar blandas med deplacementerande och spinnakerbåtar med gennakerbåtar.
Kullaseglingen har också haft ganska stor spridning inom klasserna så den kan vi likna vid Ven runts filosofi.
Saltholm Runt kör med tre SRS-klasser för kölbåtar med mindre spridning, en sportbåtsklass och en flerskrovsklass. I sportbåtsklassen placerar seglingsledningen planande kölbåtar typ Melges 24 , B&R 23, Kracer 30 etc.

Efter vilka principer ska klassindelningarna göras?
Ska Öresunds Cup 2010 ha en egen klassindelning eller ska resultaten tas från totallistorna?
Ska det koras en Öresunds Mästare i respitsegling eller ska vi ha flera?
Vad säger ni?

Öresunds Cup 2010
8-9 maj, North Sails Trim Cup, LBS Lomma
13-14 juni, Kullaseglingen, HYC Helsingborg
14 augusti, Ven Runt, RHSS, Råå
28 augusti, Saltholm Runt, MSS, Limhamn

Goa bilder från säsongsavslutningen Halloween Race 2009 - Torgil Falck tog bilderna