tisdag 30 november 2010

ORCi SM - sveriges hemligaste SM? Klassmästerskap i IRC - sveriges näst hemligaste?

Jag upptäckte i listan över SM på SSF´s hemsida att det körts ett SM 2010 enligt ORC. Som medlem i svenska havskappseglingsförbundet har jag inte fått någon information om att ett SM ska gå av stapeln . Klart irriterande tyckte jag och kollade igenom hemsidan http://www.shf.nu/ . Det fanns ingen information överhuvudtaget.
På Svenska IRC-förbundet kan man hitta att det körs ett KLM den 2-5 juli i Sandhamn. Ingen annan information om att det körs Klassmästerskap. En hänvisning till KSSS. Kolla här:
http://sweirc.wordpress.com/
Va fan - var detta det som blev reultatet av ankdammsbråket?
Är svensk kölbåtkappsegling efter respitregler endast en angelägenhet för KSSSare?
Fan va bra det blev.

Klassbåtsmästerskapen 2010

Skåningarna håller sig väl framme i de största ISAF-klasserna J-24 och H-båt. J-80 och Melges 24 är undantagna då. Förklaringen är enkel då det inte finns några fleets att tala om i regionen så syns detta direkt på mästerskapsresultaten.
2011 tror jag blir året då det avgörs vilken av dem som blir sportbåten i Öresund. Här gäller för förbunden att satsa. J-80 kör på VM och SM i regionen, Dragör och Malmö, medan Melges förbundet ännu inte har någon strategi för Öresund. Melges EM inställt i Norge och danskarna verkar sugna på att ta på sig mästerskapet. Beslutar man sig för Danmark 2011 så blir det förmodligen inget av med EM i Borstahusen 2013. Synd för sportbåtssegling i Melges i Öresund.
KDY har köpt på sig en del J-80 som klubbbåtar och vi får se hur J-80 klassen lyckas samla sig för att manifistera sitt försprång.
Seglarna och prestationerna
När det gäller H-båt så är det imponerande att se hur stadigt de skånska Team Edman och Team Gustafsson lyckas hålla sig kvar i världstoppen. Bland skåningarna så bör Robert Nifelt med besättning nämnas som stadigt tar sig framåt i fältet och lyckades bra på SM 2010 och landade på en 7e plats bland 22 deltagande. Ser ut att bli ett bra 2011 om besättningen håller ihop.



Robert Nifelt, Mats Dalander och Björn Jönsson (tror jag det var som var med)

I J-24 klassen måste också nämnas Per-Håkan Persson med besättning och Anna Gunnarsson med besättning som under de senaste åren visat att de hör hemma i J-24 världstoppen.
På SM i F-18 vann Martin Strandberg/Johan Örtendahl guldmedaljen 2010 och detta var skåningarnas enda SM-guld 2010. Grattis!!



Arrangörerna i sundet
Vi avverkade en fantastisk mängd mästerskap i Malmö Segel Sällskaps namn:
- J-24 World Championship 2010 54 deltagare
Årets VM i J-24 med Malmö Segel Sällskap som arrangör var dessutom sveriges största mästerskapsarrangemang 2010. Express SM hade två båtar mer men betydligt färre deltagande seglare.


- SM-veckan
49er SM 2010, 7 deltagare - Laser SM 2010, 13 deltagare - CB66 SM 2010, 18 deltagare - Match Racing Dam 2010 8 deltagare

- Lag-SM i Optimistjolle 2010 41 lag

Årets klubb i Öresund
Trots allt vi gjorde i MSS så tycker jag att Skanörs Finnjolle SM var den riktigt stora överraskningen och höjdaren med 43 startande Finnjollar i somras. Skanörs Båtklubb är absolut Årets klubb i Öresund.

Kommentar till SM-veckan
Att SSF och Svenska Laserförbundet inte lyckas attrahera mer än 13 Laserseglare till att slåss om SM-titeln måste betraktas som årets fiasko. Ett år till och Laser, världens mest sålda Jolle lyckase inte få SM-status. Otroligt dåligt jobbat av framför allt Laserförbundet.
Jag tycker inte att formatet är rätt för att avgöra SM. Däremot är det framtidens melodi att samköra mästerskap under ett arrangemang. Så skapas seglarfesten - det ska vi ta vara på.

Kolla på alla topresultaten här:
http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Resultat/Resultat2010/

måndag 29 november 2010

Julklappstips #1 - nya barberhaul med Antal lågfriktionsringar

Till nästa säsong kommer vi att prova nya barberhauls med Antal ringar. Nu kör vi med rostfria ringar. Jag tror vi kommer att minska friktionen rejält med dessa. Focken har aldrig suttit snabbare. Hinner Anders på Gransegel få dem färdiga innan jul så får det bli ett paket från Tomten.

söndag 28 november 2010

Sjöräddningen - gå med och visa ert stöd

Påtal om Danmark så är det stor skillnad på hur sjöräddningen är organiserad. I Danmark är den outsourcad till Falk. En ganska snåltutrustad organisation. Behöver man hjälp ska man akta sig för enorma ekonomiska ersättningskrav från de som hjälper till. Förhandla om priset innan du kastar trossen
I Sverige är det till stor del den helt fantastiska frivillig organisationen som driver räddningsinsatser och förebyggande arbete. Är man medlem så får man gratis bogsering även för kanske klantiga anledningar som bränslestopp. Det är bara att gå med. Otroligt säkra satsade stålar.
Trossen är den enda seglingsorienterade publikation som min fru läser. Fantastiskt bra tycker jag själv också. Såg dessutom att Sjöräddningen fått pris för den

Den danska depressionen - nu ett faktum inom dansk segling

Den senaste veckan har KDY, vår ledstjärna i Öresund, presenterat ett finasiellt underskott i storleksordningen 3 miljoner danska. Enorma summer i mina öron. Kanske inte så stort som det låter om man kollar på vad KDY omsätter men ändå.
Som alltid så ställer Danmarks sig nu frågan hur detta kunnat ske.

Parallelt så är man orolig för att man har ont om seglartalanger för OS-medaljer. Svaret är väl som alltid att bredden minskat.

Baadmagasinet har nu startat en artikelserie om dansk breddsegling och som ställer sig frågan vart tog den vägen. I senaste artikeln undrar man var seglarfesten tog vägen och att klassbåtsdöden är ett faktum. Brist på "folksport" är en stor del i en ond cirkel? För få seglare seglar i för många klasser är slutsatsen.
Domedagsprofetier? Debatten går i alla fall hög i Danmark och jag är säker på att det kommer något bra ur den.

Kolla också:
http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=108&cid=12695&1290983576

Grynet - nu har vi mätt om seglen inför 2011

"Den galne segelmakaren och mätmannen" Claes Hiersemann spenderade första advent med mig och mätte om seglen till Grynet inför nästa säsong. Perfekt att ha ett segelloft så nära.

Ett råd till alla som seglat en eller någon säsong med seglen. De krymper nämligen. Ska bli kul med optimerade mätbrev i DH2011 och ORCi 2011. Vi får se om det blir en eller två sekunder mindre. :-)

Inför 2011 görs DH-regeln om och ryktena gör gällande att man jobbat hårt och jämfört med olika ORCi konfigurationer.

Det var också kul att få höra att Åke börjat jobba med designen till vår nya hårdvindsspinnaker. 2011 ska vi kunna hissa i alla väder vi går ut i med full besättning. Ska bli riktigt kul!!
Tyvärr gick den inte att få i rosa (Grynets favorit färg) utan nu är det bara att bestämma sig för vit, blå eller röd?
Vi får ha rådslag i besättningen.

lördag 27 november 2010

Ny GP26 lanserad - kul leksak dagens kvartstonnare?



Designern kommentarer;
Some designer comments from Fred Barrett: Robert wanted a small racing yacht that would be exciting, competitive and challenging and after some to and fro with other small design classes the GP26 box rule was chosen as the path to pursue. Within Sydney and indeed much of Australia the ‘Sports-boat’ concept is king, enjoying success as an Australian class of racing. Robert wanted something a bit different and not a trailerable ‘sports-boat’. The typical geometry of the GP26 class and that of a sport-boat of similar length is very similar, the key difference being the sport-boat would carry another 20% of upwind sail area and as much as 50% more downwind.

Given the design would be targeted towards Sydney conditions (light, moderate and windy) we developed a reasonably large field of candidate canoe bodies for comparison, with the usual suspects of BWL, Righting moment, canoe body draft, wetted area, prismatic etc. all being looked at and tweaked to what we anticipated would be a good stab at a first generation design. We felt we needed a boat suited for moderate air, basically splitting the difference with the yearly conditions to allow the design to be all-round and well-behaved.

Ytterliggare mästerskap till Öresundsregionen - JSM 2012 till Helsingborg

Träffade Helsingborg Stads Eventchef nyligen och de var fantastiskt glada för evenemanget. Kul att det rör på sig och att städerna visar intresse. Blir garanterat bra.
Låt oss nu se till att ta tillfället i hela regionen att rekrytera till sporten.

Under 2011 går i Öresund:
VM J-80 – 3.-8. juli – Dragør – KDY/Dragør Sejlklub
För VM /SM J-80 29 juni - 1 juli - Malmö - MSS
VM Snipe – 6.-13. august – Rungsted - KDY
VM Kona One Design – 11.-14. august – Nivå – Nivå Bådelaug

torsdag 25 november 2010

Offshore Youth Challange - kanoninitiativ


Projektet satsar på att få ungdomar till havskappseglingen. Hoppas de får det att flyga.


PROJEKTET LEDSTJÄRNOR
Anders Lewander, Björn Hansen, Anders Dahlsjö, Anna Drougge, Björn Österberg, Claes "Klabbe" Nylöf, Gurra Krantz

Kolla mer på:
http://www.oyc.se/stage/pages/ledstjaernor.aspx

Tar vi för lätt på fusk, oegentligheter och oärlig segling?

Peter Gustafsson på http://www.blur.se/ har uppmärksammat fallet med Royal Blue som körde med gennaker och utan mätbrev på regatta i Nynäshamn. Under diskussioner så dyker det då upp att Wallenbergs Refanut halsat gennaker fel och UK Syversen på Arcona 400 halsat fock som stagsegel.
Gängen utgår och lämnar tillbaka priser men sen händer inte särskilt mycket mer.
Utomlands ses det som betydligt allvarligare. Här är några case med påföljder.
På ett race på Korsika så saknade en fransk IRC optimerad Vismara 46, Bella Donna, blyvikter de använt för att få ett IRC-tal <1.200.

Gänget fick inget nytt mätbrev och blev avstängda för säsongen.
Här är en summering:
http://www.voilesetvoiliers.com/course-regate/article/2847/suspension-d-un-certificat-de-jauge-bella-donna-barouf-en-irc


I Danmark så körde ett gäng med genua på en båt med endast fock inmätt på Fyn Cup. Gänget blev avstängda i 1-2 år.

I Danmark så kritiserade en fälld båt domslutet och gick ut på bloggar med anklagelser om att det var en set up från vittnena och den protesterande båten. Det är nu ett case för avstängning.

Tar vi för lätt på oegentligheter? Ska vi försöka få till kontrollmätningar inför 2011 på Öresunds SRS-Cup?

onsdag 24 november 2010

IJCA ser över max besättningsvikt i J-24 klassen

Förslag ligger att minska viktgränsen för besättningen i J-24 klassen. I somras hade vi japanska tjejbesättningar på 7 personer. Snacka om "flyktingbåt".
Det blir naturligtvis diskussioner om var gränsen ska gå. Ska det vara 7 japanska tjejer eller 4 nordiska biffseglare? Någonstans så måste väl ändå gränsen gå?

Undre viktgränsen

Övre viktgränsen.

Det finns många sätt att begränsa vikten på besättningen. En del mer brutala än andra. Beslutet ser i alla fall ut att bli väl grundat på fakta med många signifikanta tester utförda.

tisdag 23 november 2010

Årets Grynet 2010 - Michelle Kimbler


Att under ett år ha tagit sig från optimistjolle till att styra Farr 40 till seger i Broloppet är precis sådan kaxighet som berättigar till Årets Grynet utmärkelse. Viktigast av allt:
-"Ta ingen skit".

Michelle på Travemunde Woche.

Mer om årets insats:
Michelle är en orädd tjej och målmedveten tjej, som gärna tar för sig. Under 2010 har hennes utvecklingskurva pekat spikrakt uppåt. Fina insatser i Optimisternas rikskval gav henne en NM-plats till Finland, mycket bra! I början av juni fick hon möjligheten att styra den svenska Farr 40 i Broracet och lyckades med besättning ta hem racet. Efter sommaren byttes Optimisten till E-jolle och utvecklingen har gått fort. Michelle har lyckats komma snabbt in i båten och även om det är en lång väg kvar är hon på god väg!

Årets utklassning - Broracet 3-0 till Sverige

IRC 2011

Även IRC uppdateras årligen och i franska seglingstidningen Voile så diskuteras regelns svagheter som bör justeras inför nästa revision. IRC regeln har en frikostig syn på hur många personer man får ha ombord. I dagsläget är det i många fall fler än vad som får plats.
"Gratispekenas" längd är också på tapeten.

Skrovet på JPK 1010 hör till de modernaste IRC skroven vad gäller att få ut maximalseglande vattenlinje. Kölen är också uppe till diskussion eftersom man menar att bulbkölar straffas för hårt i förhållande till en järn/bly köl som är rak. Kritikern menar att det passar performance cruicers att ha bulb för att få ner tyngdpunkten och att det är bara dessa lätta byggen som klarar sig utan.

måndag 22 november 2010

2011 Melges 24 European Championship i Norge inställt - svenskt förbund bildat

Norske arrangören hoppar av Melges 24 European Championship 2011. Orsaken lär vara ekonomin i projektet.
Många av de Internationella förbundens krav på eventen är orealistiska vad gäller värdet av eventet. Många gånger blir det högriskprojekt för klubbarna. Tråkigt för Norge men det ökar kanske chanserna för ett EM i Öresund , Borstahusen 2013.
Det kommer säkert att handla om vem som nu kommer att ta sig an europa mästerskapet 2011.
Glädjande nog också klart att svenska Melgesseglare bildar förbund. Danska fleeten i Öresund ökar och det planeras för nya projekt på svenska sidan.
Grattis till förbundet!!!



Läs mer på:
http://www.melges24.com/?p=news/&id=2399

ORCi 2011

ORCi 2011 börjar ta form. De viktigaste förändringarna för performance cruisers är förbättringar kring när spinnaker blir effektivare än fock. Påverkar nog ganska lika över hela linjen.
Nedan ser ni punkterna man jobbat med.

Summary of proposed changes to the 2011 Beta VPP and recommendations to the Congress:
a) Truncated stern fine tuning (removal of tail, new wave height)
b) Crew on the leeward side in downwind conditions
c) Modification of long keels root chord Residuary Resistance
d) Double keel coding
e) VMC (Velocity Made good along Course) introduction
f) Spinnaker coefficient revision below AWA=60°
g) New min SPIN REEF=0.85 (smoothed by Adef/Aspin<=1), and MAX HEEL=28° to increase accuracy in crossover between jib and spinnaker
h) Introduction of the spinnaker SHAPE FUNCTION to deal with inefficiency of big spinnakers in light winds.
i) Updated Blanketing function for spinnaker with average spinnaker girth
j) CODE0 different treatment with double run (one as code0 and one as asymmetric on CL)
k) Non-Spinnaker configuration handled with an asymmetric on CL with an area 3.5% higher than the jib
l) Furling mainsail new gyradius adjustment
m) Furling Jib different set of coefficients only for jibs with overlap > 110%
n) Possibility to install Mobile Bowsprit that will be treated as pole of equivalent length
o) Change of mainsail default girths for ORC CLUB boats with mainsail not measured
p) Possibility to adopt lenticular rod (for windage calculation a 25% diameter of normal rod will
be assumed)
q) Carbon construction gyradius adjustment equivalent for C/R and Performance divisions
r) New ILC handicap based on WW/LW courses (and correspondent TCF, PLT, PLD and triple
number variations)
The above modifications represent the list of Recommendations to the Congress.
ITC strongly suggests that the new beta VPP will be widely distributed immediately to expert RO
and DVP users for beta testing. Former ITC members have also expressed their availability to be
part of the beta testers too.
Using this method of beta testing and debugging performed before the end of the year should enable
the ORC to avoid having to issue new versions of the VPP during the 2011 season.
9 Strategic planning for work after this meeting; Main projects for 2011
− New residuary Resistance
− Heeled drag increase in accuracy
− Jib-Spinnaker crossover increase of accuracy
− Update of documentation

Protokollen från mötet i Aten hittar ni här:
http://www.orc.org/minutes/ITC%202010.pdf

söndag 21 november 2010

Yacht of the year 2011 - performance klassen

Som vanligt så kommer utnämningar att presenteras på mässan Boot Düsseldorf och då nu i januari. De som är intressantants är att följa de som är nominerade i performance klassen.
I år är det ganska olika båtar som är nominerade i performance klassen JPK 1010, Dehler 32, Elan 350, First 30 och Azuree 40. Utnämningen är alltid kul och leder till diskussion om det var rätt båt som vann.
Efter att läst vad franska, tyska och engelska seglingstidningar skriver om kandidaterna tycker jag det skulle vara otroligt kul att komma ner och se själv på båtarna i Düsseldorf. Dehler 32 såg vi redan i fjol och hon är riktigt fin men ter sig otroligt traditionell mot de andra kandidaterna.

JPK är ett av de mindre franska varven och har en rad modeller på programmet. JPK 1010 är designad för IRC och man har jobbat en del med att få längre seglande vattenlinje och bärighet i aktern vilket syns på slagen i skrovsidan. Samma bärighet som ett skrov som varit bredare akteröver skull gett. Intressant är att man precis som Archambault 31 övergett bulbkölen och har en rak köl med blynederdel för att få låg tyngdpunkt.

Precis som Dehler 32 och First 30 så sitter skotskenan akterom rorkulten. Sittbrunnen är dock betydligt racigare och mer lättarbetat. Som på de flesta franska båtar så är däckslayouten färdigtänkt för racing. Jag gillar skarpt att linorna kommer ut centralt och länkas mot vinscharna.


Att hålla vikten ger spartanska inredningar men att klara en 10.0m båt med en vikt på 3700kg och att få till en kölvikt på 1500kg är riktigt snyggt jobbat. Man får hoppas det håller.

Dehler 32 med betydligt mer tradionell design och utrustning. Här är bilderna och mina åsikter från Boot Düsseldorf 2010:
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/boot-dusseldorf-dehler-32-pictures.html

Elan 350 har det snackats en del om men hur den går på kappseglingsbanan har inte jag kläm på. Utrustad med gennakerpeke, kraftiga chins, dubbla rattar och dubbla roder så sticker hon ut för att vara en cruiserinredd båt. Ska bli kul att läsa Curt Gelins tester i nästa nummer av Segling. Hur som hellst så skulle det vara kul att möta henne på riktigt på en bana. First 30 är också rejält mycker radikalare än Dehler 32. Jag gillar Firstbåtarna från Beneteau. De bygger alltid riktiga seglare under namnet First men att båten skulle klara sig utan akterstag har jag svårt att tro. B&R 23 har inget akterstag och det funkar tills man måste släppa på storseglet. Det är ju då man behöver spänningen som mest. Jag är skeptisk måste jag säga. Då gillar jag JPK konceptet betydligt mer.
Aldrig hört talas om varvet Azuree 40 men jag tycker bara det ser fult ut.
Hur juryn ska kunna välja båtar i ett så här brett spann förstår inte jag. Vad säger ni?
Min favorit är JPK 1010 utan att ha sett henne.

fredag 19 november 2010

Årets Guldbagge i kategorin svenska seglingsvideor 2010 går till...

Team Dehlta för deras Gotland Runt video. Visst inspirerar den så här när programmet ska sättas.

onsdag 17 november 2010

Kieler Woche 2011 - programmet

Kieler Woche Offshore Race går delvis över svensk midsommar.
Känns som det kommer att bli tunga förhandlingar om vi ska kunna vara med.

Här är hela programmet:

18 - 22 June: Olympic Classes / ISAF Sailing World Cup
(470, 49er, 2.4mR open, Women Matchrace/Elliott 6m, Finn-Dinghy, Laser, Laser radial W, Neil Pryde RS:X, Starboat)

23 - 26 June: International Classes (29er, 420, 505, Contender, Dragon, Europe, Flying Dutchman, Folkeboat, Formula 18, H-Boat, Hobie 16, J 24, Kielzugvogel, OK-Dinghy, Platu 25)

18 - 25 June: Offshore ORCi

23 - 26 June: Farr 30 European Championship 2011

23 - 26 june X-99 World Cup 2011

tisdag 16 november 2010

Tidig vår i Tyskland? MAIOR 2011 i Kiel


29 April - 01 May 2011

Welcome to MAIOR, the May-Offshore-Regatta, which annually takes place at the beginning of May in Strande Bay, Germany.
Besides ORC-International yachts also One-Design classes as:
Laser SB3, Platu 25, Melges 24, J 80, X-35, X-79 and X-99 are welcome to participate.
For any questions please do not hesetate to contact our race secretary
Felix Weidling on +49 431 85023 or www.regatta@kyc.de

söndag 14 november 2010

Per-Håkan Persson Malmö Segel Sällskap - tilldelades Årets Prestation av Skånes Seglarförbund

Per-Håkan Persson tilldelades priset för sin och besättningens prestationer på årets J-24 VM i Malmö. De vann 8e pris. Grattis!!!

Öresunds SRS-Cup 2011 - HYC ändrar på formatet på Kullaseglingen

Igår meddelade HYC representant, Pär Gabrielsson, på Kölbåtsmötet på Skåne Träffen att formatet på Kullaseglingen görs om till 2011.
Man tänker sig en längre distanssegling i Norra Öresund som ska ta ca 10-12 timmar. Längden och bansträckningen kommer att bestämmas av vindriktning, vindstyrka, strömriktning och strömstyrkan.
Den mindre klassen kommer att segla en kortare distans än mellan och stora SRS-klassen.
HYC hoppas på så vis kunna attrahera fler deltagare som kommer längre ifrån att deltaga.

Personligen så tror jag att det finns utrymme för ett längre race i Öresund, ett kort havsrace om så vill, efter att Själland Runt i princip inte finns på kartan längre. Låt oss hjälpas åt att sätta Kullaseglingen på kartan till nästa år.
Vad säger ni?

Igår tilldelades jag Skånska Seglarförbundets Ljungmanpriset 2010

Jag tycker det är fantastisk kul att uppmärksammas för det jobb som jag lagt ner på segelsporten. Jag hoppas det inspirerar andra till att ta tillfället att också göra ett handtag för sporten. Tittar man på listan över de som tidigare fått priset så är de alla stora skånska seglarprofiler.
Ett härligt sällskap alltså. :-)
Nu är man aldrig ensam om att få till positiva förändringar. De jag skulle vilja nämna som betytt mycket för att vi vänt kurvan i Malmö Segel Sällskap är Malmö Segel Sällskaps tidigare ordförande Mikael Stamming och kölbåtskommittén Christer Frennert, Björn Olsson, Per-Håkan Persson, Anders Rydlöv och Anders Hansen.
För att vi skulle ro hem J-24 VM gjorde Gösta Wiik, Christer Ahlkvist, Peter Eyermann och Marianne Schoke jätteinsatser. Naturligtvis är det Malmö Segel Sällskaps medlemmar och dess styrelser som gett mig förtoendet att jobba i föreningen som gjort det möjligt. Tack allihop!!


Så här glad blir man.


Motiveringen:
"Anders Nilsson har under ett par års tid varit ordförande i MSS kölbåtskommitté, samt ledamot i MSS styrelse. Under de senaste åren har han bidragit till möjligheten för träning även för kölbåtar, både J24 fleet och H-båts fleet i Malmö har vuxit. Träning är som vi alla vet viktigt för att kunna prestera på tävling.
Anders Nilsson, har under dessa år varit drivande i de olika
kölbåtstävlingar som MSS arrangerat, inte minst nu senast VM i J24 där han var projektledare.
Anders har jobbat hårt för både kappsegling i entypsbåtar och respitklasser. Han var drivande i tillkomsten av SRS cupen i Öresund.
Anders Nilsson driver även ett eget kappseglingsprojekt (Team Grynet), han har rekryterat flera yngre jolleseglare till sin besättning, vilket betyder mycket för fortlevnaden av vår idrott. För att samla och dela information om kappsegling i Öresund, har Anders också startat upp en blogg, Öresund Regatta, för just detta ändamål. Denna blogg har, jämte www.sksf.nu, blivit den naturliga hemmabryggan för många skånska seglare på webben. "

ORCi/IRC - ska problemet lösas eller ska vi undvika problemet?

Respitreglernas rättvisa kan diskuteras i det oändliga. Att hitta en regel som klarar ytterliggheter i båtdesign på ett rättvist sätt är en otroligt svår uppgift.
Denna utmaning har i alla tider gjort att en viss regel skapar båtar som är gynnade framför andra. Detta attraherar i sin tur olika seglare och konstruktörer.
Precis som olika klassbåtar attraherar olika seglare så bör olika respitregler också kunna leva sida vid sida. Det finns inte en regel som fixar planande genackerbåtar bredvid deplacementerande performance cruisers.
Jag tycker personligen att det är dumt att tro att en teknisk lösning på problemet är vägen vi ska gå.
Ett enkelt sätt att undvika problemet är att göra klassindelningar som skiljer båttyperna ifrån varandra istället.
Det går inte att köra planande sportbåtar mot deplacementerande båtar på ett rättvist sätt.
Gör det enkelt undvik problemet.
Envisas man med att en regel är viktigt så tycker jag det är viktigt att regeln har parametrar som styr klassindelningar.
Det är ju löjligt att köra spinnaker utrustade båtar mot gennacker båtar i samma klass och tro att rättvisa ska kunna skipas.
Kanske dags att skapa ORCi förbundet?

lördag 13 november 2010

Træningsulykke på Øresund - opdatering kl. 8.10

Match Race sejlere i kæntringsulykke på Øresund under træning. Den ene matchracepige bliver fortsat holdt i koma på Rigshospitalet. Lægerne er optimistiske - hun vil forhåbentlig komme sig uden men.

läs mer på
http://www.kdy.dk/news_reader.php4?uniq_id=1859

torsdag 11 november 2010

ISAF Rolex World Sailor of the Year

Kronprins Frederik annonserade ISAF Rolex World Sailor of the Year :
Blanca Manchón(ESP) - RS X världsmästare
Tom Slingsby(AUS) - Finnjolle och Etchell världsmästare

Vem blir årets seglare i Skåne?

onsdag 10 november 2010

Stor uppslutning till Skåneträffen

Vi börjar närma oss 80 deltagare på Skåneträffen + 25 deltagare på Plattformen, detta är stort. :)
100 skånska seglare o ledare under ett o samma tak, och vi ska inte segla.
Vi ska utveckla segelsporten o några ska gå sin första ledarutbildning!
MVH
Edward Hartung

C55 programmet för 2011 klart - satsning på samarbete med västkustfleeten


GP serien2011
Under säsongen har diskuterats att slå ihop flera seglingar med Westfleet för att få upp deltagarantalet ytterligare för båda Fleeterna.
Serien startar i Råå till Påsken och går sedan via Gottskär i maj till Viken i slutet av månaden. I juli är det sedan repris på sommarregattan i Ängelholm . Nästa stopp blir i Skanör i slutet av augusti följt av Varbersregattan i mitten av september och sedan grand final med LIND´s cup i Helsingborg som kommer att inkludera någon form av segelfest på kvällen.

Nytt för nästa år blir att också lista Halloween Cup i Malmö i slutet av oktober.
Hösten blir mer och mer tiden för segling och vattnet är ju varmt.

CTS 2011

Denna Tour startade i år med tre delseglingar, en i varje Fleet. För 2011 har följande tre seglingar plockats ut som Tour seglingar. Marstrand 18 juni, Ängelholm 9 juli och Dalarö 30 juli. En ypperlig möjlighet att bese Sverige och få prova på nya vatten.

SM 2011 12-14 augusti
För tre år sedan seglades SM i Träslövsläge och nu är det dags igen. Sista var det underbara surfar och tuffa seglingar och med ett mycket trevligt arrangemang. Det är nära för oss och det skulle vara kul om vi kanske blev största Fleeten i fältet.

ISAF konferensen i Aten - Mattias Dahlström rapporterar om tuffare tag för VM

ISAF:s årliga konferens pågår just nu i Athen. Alla länder och Int. klasser har rätt att lämna förslag. I år har över 200 förslag kommit in. Under veckan diskuteras förslagen i de olika expertkommittéerna. Rekommendationer lämnas till Council som fattar de slutgiltiga besluten sist på konferensen. Council består av representanter från alla nationsgrupper. Sveriges grupp har två platser som just nu innehas av Finland och Norge.

Först ut var Classes Committee där förslaget om att ställa högre krav för att anordna VM diskuterades länge. Hittills har de klasser som uppfyllt kraven för att vara internationella haft rätt att anordna VM med vissa restriktioner. Förslaget bygger på att knyta rätten att anordna VM direkt till deltagarantalet och nationsdistributionen på föregående VM. Ungefär på samma sätt som SM status i Sverige.

En fjärdedel av de ca 100 VM (inkl. women, youth, master etc) som årligen seglas kan ligga i farozonen. Som väntat så ogillades förslaget av Classes Committee men det skall utvärderas av fler kommittéer och det slutgiltiga beslutet fattas av Council.

Mattias

lördag 6 november 2010

Svaneke hamn på Bornholm - sindsyg indsejling?

En del av hamnarna på Bornholms ostkust är ofta stängda vid hårda vindar från ost och sydost. Det kan vara så att Svaneke är den som är öppen vid tillfället. Här kommer en polsk Delphia som precis fixar det på väg in i Svaneke. Halloween Horror på riktigt?
Kolla särskilt hur de klarar den yttre pirarmen.

Frågan är om det inte varit lönt att runda Hammer odde och gått in i Hammer Havn istället? Videosnutten är från sista veckan i september när det blåste så hårt från ost.

torsdag 4 november 2010

Hur går snacket inför nästa säsongs Öresund SRS-Cup?

Inför säsongens Öresund SRS-Cup så finns det många idéer till förändringar. Hur förändrar vi Cupen och racen så vi får positiv förändring i form av bättre kvalitet eller kvantitet?

Bilden är från North Sails Trim Cup i år


En hel del förändringar har redan beslutats och verkställts.
North sails Trim Cup har flyttats fram en vecka till den 7-8 maj istället för helgen innan.
Många hade svårt att hinna klart på grund av den hårda vintern. LBS slår samman Pokalseglingen 2011 och North Sails Trim Cup 2011 och det gör att fler klassbåtar borde delta.

Bland seglarna diskuteras också en del idéer som:
- Förläng Kullaseglingen till en 12-15 timmars segling i norra Öresund. Detta borde locka seglare som idag lagt ner Själland Runt. Kanske lockar det seglare längre ifrån om det är ett längre arrangemang?

- Stora djupgående båtar kanske ska utgå från Barsebäck om Lomma inte får muddrat till våren.

- Gör marknadsföringsmaterial och dela ut i klubbar affärer, segelmakerier etc.

- Sätt upp planscher på klubbarnas anslagstavlor.

- Ska vi köra på familjeklass? Typ Ven Runt? En Bavariaklass? Vad krävs då för att familjeseglarna ska köra runt på de olika regattorna? Ska vi jobba på mer festligheter i samband med tävlingarna?

Vad säger ni?

Nästa års datum finns uppdaterade i länkarna till höger.

Som att köra off pist i pulversnö...



Jag hittade den här videosnutten på http://www.sailinganarchy.com/ . Frågan är väl när någon kommer på hur kameran ska styras med en lina. :-)

Här är vår variant med Grynet. Otrologt läckert var det i alla fall att göra 5.5knop på ett slätt Öresund:

tisdag 2 november 2010

Seglaröl på Babbas i Limhamn imorgon onsdag

Vi ses på Babas Krog, Järnvägsgatan 35, 040-157791,
på Limhamn, & om hungrig, exotiskt OTROLIGT gott Kött!


-Ölen är alltid första Onsdagen var månad!

Imorgon är det dags att ventilera nästa säsong. Fram med hur vi utvecklar Öresunds klassbåtssegling och Öresunds SRS-Cup. Goda idéer tar vi med till distriktets seglarträff.
Kreativiteten kan få hjälp av småtugg och pilsner eller om man vill så finns det alkoholfria alternativ.

Själv ska jag käka där imorgon så jag kommer redan 20:00 - kom och håll mig sällskap!!

Ibland har vi gäster som håller små ”föredrag”.....!
Kom som du är mellan kl. 21-24!!
Bara en kvart eller mys hela kvällen borta från allt, in i segel drömmarnas värld.
–Glöm ej att anmäla dig i baren som EN medlem av "SEGLARÖLEN", eftersom vi får nya höjda men ändå superpriser:
"överfullt" Stort glas fatöl 40 / 50 / 60cl , för 35:- / 40:- / 45:- ,
samt 50cl flaska Carlsberg/Gränges/Pripps 42:-/st.
G-D samt F-G 12:-/ cl, fria jordnötter samt chips etc.
Personalen på Babas Krog ger oss super bra villkor!!

måndag 1 november 2010

J-80 World Championship 2011 i Dragör, Danmark - Pre Worlds och SM i Malmö

J-80 World Championship i Dragör, Köpenhamn går av stapeln med början den 3e juli 2011 och några dagar tidigare så planeras det för SM och Pre Worlds i Malmö.
Arrangemangen blir en utmärkt platform att jobba ifrån när det gäller att utveckla klassen i Öresundsregionen.

För klubbarna Malmö Segel Sällskap, Dragør sejlklub, KDY och förbunden ges naturligtvis ytterliggare ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter över Öresund.
Ska bli kul eller dejligt eller vad säger man?