måndag 28 november 2011

Efter stormen - Helsingborg och Ängelholm helt galet

I Helsingborgs norra hamnen slog vågorna sönder Parapetern och hamnplanens stenbeläggning sköljdes runt med parkerade bilar som surfade in bland båtarna. Viveca Bertilsson tog bilderna i Helsingborg.






 I Ängelholm gick det hårt åt ungdomarnas jollar på hamnplanen.
Seglargymnasiets C55 - Någon som vill sponsra ungdomarna i ÄSSS?

Efter stormen

Extremt högvatten igår kväll och i natt gjorde mig klart orolig då Grynet fortfarande är i vattnet. När jag var nere i hamnen ser man rullgenuor som rullat ut sig. Jollar som kastats runt. Några båtar hade slitet sig. Kapell som blåst sönder.
Jolleägare som glömt att de hade båt.

 Rullgenuor som fortfarande sitter uppe är vanligt att de rullar ut sig. I kombination med det höga vattnet så lyfts akterförtöjningarna av stolparna och båtarna kommer loss. På bilden är två båtar loss.

På Restaurang Kajutans uteservering i Limhamn sköljde vattnet in.
I Helsinborg lär hamnplanen svämmat över precis som Dockan i Malmö. I Ystad sjönk vattnet till 1m under normalt.

Hur klarade ni er? Grynet klarade sig väl.

söndag 27 november 2011

Datum för Big Boat Challange, Kerteminde, nu klar för 2012

Big Boat Challenge 2012 går i pingst 25-27 maj


Der er lagt op til Danmarks største sejlsportsweekend i Kerteminde. For samtidig med Big Boat Challenge afholder Kerteminde Sejlklub også Nordens største jollestævne, Sail Extreme på Kerteminde Bugt. Mere end 1000 sejlere, i joller og kølbåde vil kunne ses over hele bugten. Og så er den fynske sejlersæson 2012 skudt i gang: weekenden efter 2.-3. juni - afholdes Fyn Cup i Bogense.
 
Läs mer i BBC artikeln i Baadmagasinet

Sammanfattning av SRS/IRC-tråden - ett försök

Summering av det som framkommit i tråden
- SRS använder sig inte direkt av IRC-formeln
- SRS-formeln har läckt ut och blivit publicerad trots att den skulle vara hemlig
- SRS-formeln som läckt ut, Excelfilen, ger rätt resultat på de båtar som vi testkört. Jan Dejmo, tekniska kommittén, påstår dock att den som används av mätkontoret inte är Excel filen.
- Tekniska kommittén analyserade flera regler snarare än att använda sig av statistik för att sätta SRS-tal. Pelle Lindells rapport vittnar om tidiga jämförelser.
- SRS formelns faktorer(Excelfilen):
  1. Äldre båtar är gynnade (ett sätt att kategorisera skrovtyper?)
  2. Långsmala är gynnade
  3. Fler än 2 försegel kostar
  4. Många spinnakrar kostar
  5. Backstag och fiol kostar
  6. Många spridare på masten kostar
- IRC stämmer bäst mot SRS-utfallet i Excelfilen. Bara en konstant skiljer förutom på gamla och långsmala båtar som gynnas särskilt i SRS.
- Excelfilen går inte längre att nå på länken. Blockerad?
- Oenighet och konflikter präglade TK under 2010/2011 inför SRS-regelns införande

Något jag missat i summeringen?

söndag 20 november 2011

J-24 World Championship 2011 - Buenos Aires Argentina - Marianne Schoke vinner brons med Mike Ingham

Stort GRATTIS till Marianne Schoke, Malmö Segel Sällskap, och Mike Ingham och de andra i Team Reloaded till bronsplatsen på VM i Buenos Aires 2011.
 Världens bredaste gondol?
 Som vanligt i J-24 klassens VM otroligt tajta fält.
 Gott om deltagare - 58 besättningar deltog
 9 nationer, Sydamerika, Nordamerika, Asien, Australien, Europa var representerade på VM. Imponerande.
Top 10 Resultaten

1 ARG 5447 LUCA ALEJO RIGONI 50
2 PER 4618 GUERRERO LUIS OLCESE 63
3 USA 5448 RELOADED MIKE INGHAM 66
4 ARG 5461 MENDIETA FRANCISCO VAN AVERMAETE 71
5 ARG 5463 AUDI FRANCISCO CAMPERO 71
6 ARG 5460 FEFE MIGUEL SAUBIDET 71
7 ARG 5454 CARRERA DOUBLE TAKE MATIAS PEREIRA 85
8 USA 5235 11TH HOUR RACING TIMOTHY HEALY 96
9 URU 5044 EXTASIS PEDRO GARRA 100
10 CHI 5464 VOLVO MATIAS SEGUEL 121

Fullständiga hittar ni här:
totalresultaten

lördag 19 november 2011

The flying danes - wild thing

Bilden är från Team Fazerin Sininenoto on F'book of pre Perth 2011 ISAF Sailing World Championship trianing.

onsdag 16 november 2011

IRC ute eller inne igen genom bakdörren?

Läste på tangosailing.nu att IRC är ute ur leken på Gotland Runt. Ett klokt grepp tycker jag som menar att SRS är ju redan en förenklad entalsregel. Det behövs inte två. Ingen av reglerna tar hänsyn till om ifall båtarna är lättvindsbetonade eller hårdvindsbetonade eller kör på kryss/länsbana eller cirkelbana. En fråga är ändå:
- Är IRC verkligen uträknat i Sverige?

Efter att kört jämförelser mellan SRS och IRC så visar det sig att det finns en exakt korrelation mellan beräkningarna i reglerna. Det skiljer bara en konstant.
Är det så att SSF i smyg infört IRC beräkningsformeln som ersättning för SRS empiriska bedömningar?
Nja, inte fullt ut. Långsmala båtar och äldre båtar har blivit justerade så de inte får lika mycket stryk som i IRC-regeln. Enda skillnaden är olika värden på konstanten.
Den konspiratoriskt lagda hade sagt att SSF tar det stegvis och lurar på oss IRC.
Politiskt sett hade nog SSF inte klarat att göra det i ett steg.
Klart är i alla fall att utfallet från IRC- och SRS-formlerna talar sitt tydliga språk. Det är samma beräkningsformel. Undantaget är långsmala och äldre båtar som får det enklare i SRS att segla upp till mättalen.
Gör SSF rätt eller fel? Är det IRC vi vill ha?

måndag 14 november 2011

Volvo Ocean Race 2011/2012 i Alicante - från en oinvigds perspektiv

Min helt oinvigde kollega Richard åkte på semester till Alicante. När han kom tillbaka till jobbet skickade han några bilder till mig för att visa vad de varit med om. Jag tyckte det kunde vara kul att visa dem för alla invigda seglare. Mest för att visa vad en sponsor gör som fångar en besökare utanför sporten.

 TV-inspelningar pågick och intervjuer med teamen. Här intervjuas Groupama gänget.
 Volvos senaste modeller av personbilar, lastbilar och grävmaskiner var utställda.
 Sportig design - sportigt race
 Elisabeth, Richards fru, blev fotat under Sanya. Galen kölfena med extrem bulb under en kinesisk drake. Imponerar på alla.
 Teamens montrar/mötesplatser. Här Abu Dhabi´s mer exotiska läger.
Också naturligtvis båtarna.

söndag 13 november 2011

ORCi 2012 - utdrag ur SHF´s Sten Edholms rapport

ORCi EM i Ystad 2009 Foto Peter Gustafsson

ORCi 2012
Sten rapporterar från ORC mötet i Puerto Rico att inför nästa säsong blir det bara finjusteringar:

- Fine tuning av transom drag
- Reducering av Dynamic Allowance
- Ta bort inverkan av ankare
- Ny regel för Code 0 (skall alltid sättas flygande) mm
 
Kollar man på testlistan över testkörningarna så blir det inga större skillnader. De flesta båtar ska gå 2-3 s snabbare per sjömil. Kan ses som att man anser att regeln börjar bli hyfsat stabil?
 
Nytt är också att man plockat fram ett nytt tal OSN "Offshore Single Number Handicap" som bättre ska spegla offshore segling än GPH. Framtaget vid högre vindstyrka.
 
Viktigaste delen av rapporten tycker jag rör de större racen:
ORC World Championship 2011 gick i juni 2011 i Cres, Kroatien, 119 båtar från 16 länder deltog, spannet 34-60 fot. Förutom indelning i två klasser så delades också ut särskilda priser för ”Corinthian” (Icke proffsbåtar) samt till ”Ownerdriven boats”, dvs där ägaren själv står vid rodret. Dessa två priser blir vanligare och vanligare. 66 olika båttyper deltog med bra spridning, inga typer som utmärkte sig som särskilt gynnade.

European Championship 2011 gick i Hankö , Norge med 25 deltagande båtar i spannet 34-44 fot, endast tre deltagande länder, blygsamt deltagande från Sverige och Tyskland. Delat i två klasser vid GPH=600 sek/Nm (samma i WM).

Följande tävlingar är bekräftade för 2012 och vidare;
- World Championship i Helsingfors 2012-08-04—11. Man har samordnat så att de finsk-estniska offshore mästerskapen ”Baltic Offshore Week” går dagarna före WM. Efter WM kommer direkt WM i X-41 på samma ställe
- EM 2012 kommer att gå i Punta Ala, Italien.
- Tävlingen Baltic Sprint Cup byter mätregel från IRC till ORC, startar i trakten av Travemünde 2012-07-20, går över Karlskrona, Västervik, Klaipeda med mål omkring 2012-07-28. www.balticsprintcup.com
- WM 2013 på Italienska östkusten i Ancona
- Preliminärt EM 2013 i Sverige, KSSS är beredda att arrangera detta, prel i Sandhamn i början av augusti.
- För 2014 ännu ingen inriktning, beror mycket på den nya regeln.

Det finska WM 2012 går av stapeln på fästningsön Särkkä, ingår i den större fästningen Suomenlinna/Sveaborg som är ett av UNESCOS World Heritages. Båtar förtöjs inne i Helsingfors vid Brunnsparken. Arrangör är klubben Merenkävijät grundad 1922 med klubbhus från 1750. Merenkäviät betyder ungefär ”Sjöfararna” och har arrangerat ett flertal större events. Seglingarna förutses gå på omkring 8 alternativa banor, allt från inre vatten som Kronobergsfjärden och utomskärs mot Harmaja och Trutkobben.
 
Här hittar ni hela rapporten.

Vår radarreflektor lossnade och får betraktas som förlorad - Vad ska man ha istället?

På de danska höstracen krävs radar reflektor. Vår var ganska hopplös att fästa på akterstaget. Linan som vår hängde i brast och reflektorn föll i Öresund. De andra båtarna hade småfina tuber som satt bra fast och var inte lika anskrämliga som vår.

Läste en vetenskaplig undersökning  om radarreflektorer som sa att den vi hade gav bra eko och var prisvärd. Frågan är om man ska uppfylla regeln och strunta i att reflektorn är ganska värdelös?
I samma undersökning så visades det att den jag tänkte köpa var ganska värdelös.
Vår hängde inte särskilt bra där den hängde. På Mumm-Stelton Cup i år så kändes det ändå inte särskilt tryggt med fartygen, hängandes på signalhornen, runt omkring oss i dimman.

Årets sista pass med Grynet?

Carl-Henrik, Henrik och Simon njuter av solstrålarna.
I sol, +8grader, 7m/s och nordgående ström gjorde vi igår vad vi nog ska betrakta som vår säsongsavslutning. Vår justerade inmatare till förliket fungerar nu kanon. Tog hem 1.5 varv till på övervanten. Till våren kommer vi att ha ett hårdare grundläge för riggen. Lite mer Prebend.
Nya focken hissad gör ju att man redan längtar till våren.
Vi körde några spinnakergippar tills vi närmade oss Nordre flint och sen var det en kryss hem. Vi försökte träffa rätt på alla prickar som dök upp och göra rundningar.
2 timmar går fort.

onsdag 9 november 2011

Regionens regattor 2012 - preliminära datum

M.A.I.O.R - Kiel
28.04 till 01.05.2012 kan alla ORC-International Yachten och entypsklasserna Laser SB3, Platu 25, Melges 24, J/80, X-35, X-79 och X-99 delta.
Ett hundratal båtar brukar delta. Det är banrace som gäller och ISAF Cat 3 race för ORCi.

North Sails Trim Cup - Lomma
12.05 till 13.05.2012
Tävlingen bjuder till nästa år in till respitracing efter DH2012 och SRS. Öresunds godaste hamburgare. Träning första dagen och banrace andra dagen.

Palby Fyn Cup - Bogense
01.06 till 03.06.2012 Regionens absolut roligaste race om våren. Man bjuder in till race efter DH2012. 2011 deltog 351 båtar och segalde runt Fyn.

Kullaseglingen - Helsingborg
9.06.2012 Distanskappsegling i norra sundet.

Classic Fyn Rundt - Kerteminde
08.06 till 10.06.2012

BBC - Big Boat Challange - Kerteminde
Hittar ännu ingen datum någon som vet? Blir det något verkar bli klämt mellan Classic Fyn Cup och Kieler Woche.
Gissar helgen efter Classic Fyn Rundt ändå 16.06-17.06.2012

Kielerwoche - Kiel
16. - 24. Juni 2012 ORCi och klassbåtar

Bornholm Runt - Simrishamn
27.07.2012 en klassiker för skånska ost- och sydkustseglare. Ett fantastiskt prisbord.

ASV Ostsee Challange - Kiel
29.07.2012
ORCi 1, ORCi 2, och IRC Längsta racet i regionen?


Ven Runt - Råå
11.08.2012 Skånes största tävling. Ett fantastiskt prisbord. Inbjudan till DH och SRS.

Saltholm Runt - Limhamn
25.08.2012 Distanskappsegling i södra Öresund. Inbjudan till DH2012 och SRS.

Bådnyt Sailors Cup - Bröndby
01.09.2012 Distansrace i Kögebukten med chikanebane. DH2012 som gäller.

Mumm-Stelton Cup - Vedbäck
07.10.2012 Nödvändigt race störst på hösten. Seglas efter DH2012.

Race Rik-tig - Rungsted
13.10-14.10 2012 Storbåtarnas avslutningsrace. Chikanebane ena dagen och bankappsegling andra. Segling efter DH2012.

Volvo Ocean Race 2011/2012 - så spännande trodde jag inte det skulle bli

Groupamas utbrytning mot Marockanska kusten har gjort racet precis så spännande som jag aldrig kunde tänka mig. Måste kolla morgon, lunch och kväll.
Just nu leder de dessutom. Abu Dhabi har lämnat Alicante med nya masten för att återuppta racet.


Sanya lastar för reperationer i Kapstaden. Imponerande om man får ihop henne i tid.


måndag 7 november 2011

Nu visar varven upp 38-fotarna

Så här lagom i båtmässetider så är varvens nya 38-fotare färdiga att visas upp. Elan var tidigt ute med sin Elan 380 som kom redan för två år sen. Sensommarens nyhet var X-Yachts XP38.

Salona har också lanserat sin nya Salona 38 i år.
Nu senast kommer Cantiero del Pardo med sin 39-fotare Grand Soleil 39.

Jämför man båtarna så har X-Yachts och Cantiero Del Pardo introducerat kolfiber som ersätter stålramar. Kul att det börjar komma i mer cruisingbetonade båtar också.
Om allt i Grand Soleil 39 som visas i broschyreren är kolfiber så blir lär det bli en styv bur. Naturligtvis bör man veta vad man gör när man blandar material. Viktigt att båten klarar olika längdutvidgning pågrund av temperatvariationer. X-Yachts bygger i epoxi vilket borgar för att det blir bra fäste mellan kol och epoxilaminatet.
Trenden är uppenbar att båtarna har designats med enorm styvhet. Tunga djupa bulbkölar. Alla båtarna går att få med djupgående på kring 2.40m (Salonan maxar på 2.28m). XP38 får ett IRC-rating(varvets uppgift) på 1.090 med djup köl och kolrigg. 40-fotsprestanda!
Även om de säljs som 38-fotare så varierar längden på skrovet en del. 11.3-11.8m. Max bredden ligger mellan 3.60 och 3.70.
Hur som hellst så känns det som prestanda är det som gäller. Det ska bli spännande och se om Beneteau, Arcona och Dehler kommer med någon mellan sina 35-fotare och 41-fotare?

söndag 6 november 2011

Volvo Ocean race 2011/2012 - Team Abu Dhabi och Team Sanya redan ute ur leken på första benet

Nu är bara fyra av de sex teamen kvar i racet mot Kap Staden.
Team Abu Dhabi bröt masten endast några timmar efter starten och fick vända tillbaka för reperationer. Nu rapporteras Team Sanya ha fått skrovskador och är på väg mot hamn.
Team Groupama ligger just nu på fjärde plats, sist av de som är kvar i racet.
Racet känns något punkterat redan.

In a blog from the boat Skipper Mike Sanderson describes the moment when they new something was wrong:
So close to making it through the worst of the big breeze and then disaster struck.
We were looking after the boat nicely when at approximately 9 am this morning while going upwind in 35 knots of wind, suddenly the boat went really bow down and immediately we knew it wasn't good. "Instantly we slowed the boat right down, got the remainder of the guys in there bunks into life jackets and then set about tacking over to head for shelter.
The watertight bulkhead is doing a great job, the pumps are running and we are nursing the boat with just a double reefed mainsail into port. Right now we have no idea how major the damage is, we can however see a puncture wound on the port side and streams of carbon peeling off so it isn't good. We are all safe though, as I write this we are just an hour from a safe harbour. The guys are doing a fantastic job, all very positive and working incredibly hard even though you can see the bitter disappointment on all there faces.Be under no illusion though, we will be back with vengeance.
I will let you all know as soon as we have checked our poor boat out in a few hours.



Volvo Ocean Race control is in constant contact with the team while establishing the full extent of the damage so that the crew are given full support to enable them to deal with the situation. Team Sanya’s shore team are working on a recovery plan to ensure the yacht can rejoin the Volvo Ocean Race as soon as practically possible. Further information will be issued as it becomes available.

fredag 4 november 2011

Volvo Ocean race 2011 - tufft första dygn väntar

Martin sitter längst fram. Tuffaste jobbet ombord som Bow man?

Martin Krite hälsar:
Snart smäller det. Starten på Volvo Ocean Race.
Storm första natten. Bara att gasa. Hoppas bli första båten in till Kapstaden om ca tre veckor.
Ha det bra alla!

/Martin Krite

tisdag 1 november 2011

Seglaröl på onsdag på Babas

Kom ner och diskutera nästa säsongs regattor.
Vilka race ska vara med i Öresunds Cupen om vi ska ha med danska tävlingar?
Hur gör vi Saltholm Runt ännu bättre?
Hur får vi andra klubbar med på regionala cuper för klassbåtar?
Hur går det för Anders Hegardt på hans långtur?
Ny båt på gång?

Inga ämne finns som inte går att räta ut över en öl.
Kl 21:00 på Babas på onsdag.