torsdag 31 januari 2013

BOOT Dusseldorf 2013 - Dehler 38 ur ett cruisingperspektiv

Dehler visade upp sin Dehler 38 för första gången på årets BOOT Dusseldorf. Båten som ställdes var cruisingvarianten. Båten byggs också i en Competetion modell med djup köl och mer segel.
Jag hade här tänkt att kommentera båten ur ett cruising perspektiv eftersom jag tycker att en Competetion modell kräver att den är vägd som den då är byggd. 

Skrovet som sådant känns betydligt roligare än Dehler 41. I aktern skiljer det mycket vad gäller våt yta. Maxbredden följerbåten bakåt men båten har en indragen vattenlinje. Jag tror att det går att segla henne med förhållande vis lite segel även i lättare vind. Tycker man att det är jobbigt med segel på kryssning så kanske det fungerar med bara fock ändå. Båten väger 7400kg som den var byggd till mässan. Avsevärt mycket tyngre än vad Competition är utlovad till 6600kg. Var plockar man 800kg på en båt?
Överbyggnaden är bred med förhållandevis smala skarndäck. Mycket blanka ytor blir det och ska man cruisingsegla så ska det vara säkert på däck och inte bara innervolym tycker jag.
Sittbrunnen går att utrusta med fast bord, kartplotter och dynor. Det finns nu plats för instrument på ytan framför rorsman och det underlättar navigering. Båten var utrustad med dubbla rattar. Inga båtar på mässan som hade dubbla rattar hade lyckats få till en distinkt styrning inte heller Dehlern.
Däcksövergången från sittbrunnen var utlagd och här var skarndäck ännu mindre. Ska man kliva upp på däck från sittbrunn så är det ett rejält kliv om man inte ska gå på blanka gelcoat ytor igen. Detta är bästa sittytan när man seglar på kryss och halvvind. Jag upplevde den för lång fär att vara bekväm.
Förpiken kan skämma bort vem som hellst. Inuti är det inte bara en bobåt utan den fungerar även vid segling.
Cruisingssegla likställs ofta med att bo i båt vilket jag tycker är ett missförstånd. För mig ska även en cruisingbåt funkera till havs. Det känns som om Dehler 38 kommer att göra det. Ordentligt med skåp så det går att styva undan så det blir säkert att vara nere i båten.
Skåpen var väl inredda, genomtänkta och djupa. Inga grejer riskerar att trilla ut även ute till havs.
Babords akterkoj nås genom duschutrymmet och toaletten gick att stänga särskilt. Positvt överraskad av den här lösningen. Betydligt bättre än att ha toa och dusch framme i båten som skulle kunna vara alternativet.

Toan finns bakom dörren och dusch och handfat i ett eget utrymme. Återkommer till detta.

Som helhet väl genomtänkt inuti som bobåt och den fungerar även under cruisingsegling inuti
För mycket fokus på att skapa innervolym och däcket har fått ta den kompromissen. Däckets design har för mycket kompromisser för en familj som cruisingseglar tycker jag. J/V har missat här.
Skrovet ser betydligt roligare ut än Dehler 41 med smalare vattenlinje och utlagt i däckshöjd. Kölen var en märklig historia ungefär som de gjort på Dehler 35 när de satte på Hansekölen.
Kölen på Dehler 38. Ska det se ut så här på en cruisingbåt? Det tycker inte jag. Det spelar ingen roll hur mycket "båt" man får för pengarna så ska inte en köl se ut så här. J/V?

Competition lär få en helt annan köldesign, lätta skott i sandwich, Pauger kolmast, ingen teak på rufftak och sitbbrunn, extra hög rigg med mer segel etc. Man pratar även om en racing variant som får en inredning för racing och ett fackverk i aluminiumrör för att byggas extra lätt.
Ska bli kul att se en sån.

söndag 27 januari 2013

lördag 26 januari 2013

Vendée Globe 2013 - Hjältarna på väg mot mål

På BOOT Dusseldorf hade jag en diskussion med Charly Fernbach från Pogo Structures om fransmännens förhållande till segelsporten. Jag var inne på linjen om hur man såg sina seglare som modiga äventyrare. Just nu pågår exempel på detta även om Alex Thomson inte just är fransman. Det var inte bara det menade Charly.

"Alex tar hand om tredje platsen" JP

Charly menade att den stora anledningen till att box-regel seglingen blivit så populär var att det är enkelt. Ensamma i en båt snabbast runt jorden helt enkelt. Vem förstår inte det?
- A great adventure as well as a fantastic race.

Vem håller inte med om detta? Prognosen 78 dagar ensamma runt jordklotet för toppbåtarna. Otroligt! :-)

X-35 Öresund - uppladdningen inför VM har börjat i Öresund

Öresunds X-35 ägare samlades för att diskutera säsongen och uppladdningen inför VM. Man är nu 6 båtar vilket gör dem till en av sundets större fleets.


Fokus blir att mötas på följande race som kör banrace:
  • North Sails Trim Cup, Lomma
  • Amager Cup, Lynetten
  • X-Yachts Gold Cup, Tuborg
  • Baltic Sea Challenge, Helsingör
  • X-35 VM, Malmö
 Jag träffade X-35 seglare på BOOT Dusseldorf och puschade för att de ska komma upp. De kände i alla fall till VM och 2 båtar från Kiel är på gång hit.
Yxi bloggar om X-35 segling i sundet kolla på http://swe139.wordpress.com/

BOOT Dusseldorf 2013 - mycket flerskrov

Mindre katamaraner var välrepresenterade men även större flerskrov. Lagoon var på plats precis som Dragonfly 28 och Dragonfly 32. Fräsigaste katamaranen alla kategorier var GC 32 byggd av Premier Composites i Dubai.

 A-cat, F-18 och Nacra 17 OS-katamaranen.
 A-cat med kolfiber rigg och kurvade centerbord.
 Vad gör den här på rodret?
 Nacra 17 just nu gäller aluminium mast.
Design och formgivningsskola ställde ut sin skapelse. Säger väl något att katamaraner börjar accepteras och betraktas inte längre som fula skapelser.

BOOT Dusseldorf 2013 - Xp 33 mest positiva överraskningen

De bilder jag sett tidigare på Xp33 gjorde att jag hade låga förväntningar av hur Xp33 skulle se ut inuti. Det jag sen läst var att det skulle vara en väldigt spartansk båt. Seglingsmässigt är förväntningarna höga ska bli kul om vi får möta någon till sommaren.
Efter att ha sett båten i verkligheten så måste jag säga att mina förväntningar angående inredningen kom på skam. En riktig pärla och jag tror att det blir mycket seglingsglädje med den. Inredningen var absolut fungerande för cruising också. Kanske kan det var väl öppet akterut mot akterkojerna men är det inte en grej man som familj kan leva med?

 Skrovet har för att vara en Xer ganska mycket volym föröver. Inga konkava ytor här inte.
 Harken 40 på rufftaket och Harken 46 till skotvinschar kommer att fungera mer än väl. Samma storlek som vi har på Grynet. Jag uppgraderade ändå då mina skotvinschar två gånger och rufftakets från 32 till 40.
Mycket snack om att sittbrunnen var gjord för att komma med ratt senare. Tror inte det faktiskt. Lägg märke till hur rorkulten är bakflyttad för att skapa mer utrymme fram i sittbrunnen. Dock tycker jag det saknas stuv i sittbrunnsbänkarna men ska det bli något utrymme i akterkojerna så får det nog vara så. Var ska man ha ankaret och fendrarna?
 Inredd eller tom förpik?
För mig av kortare natur så fungerar pentryt alldeles utmärkt även för längre cruising. Till sjöss så kan det nog också fungera.
Ska bli spännande att se hur hon seglar. Skulle jag köpa båt idag hade hon absolut varit kandidat.

fredag 25 januari 2013

BOOT Dusseldorf 2013 - snacket som gick

På mässorna så snackas det mycket så även på BOOT Dusseldorf:

- One sails söker ett segelmakeri i Sverige inte bara säljare utan ett med loft - http://www.onesails.com/. Gällde förövrigt Banks Sails också.

- Pogo 3 designas av Macif designern Guillaume Verdier . Pogo Structures var hårt pressade av Nacira 650 och Argo 650 snär man tog beslut att ta fram Pogo 3. Många såg det som defensivt av Pogo att svara först när de är under press.

- Många hade synpunkter på att ha det var overkill att ha vinschar på en så liten båt som J-70.

Den omdiskuterade vinschen.

- Det ryktades att Dehler 38 Competetion skulle byggas i en ännu racigare version också. Den skulle då få en aluminiumstruktur inuti för att kunna byggas ännu styvare.

- XP 33 fås med en köl för att det blir kanske entyp av den. Dumt att köpa kolmast då?

- North Sails Europa har en massa interna strategiska diskussioner som tar kraft från montern i Dusseldorf. Den var faktiskt riktigt kass. I princip ingen där så man kan ju undra.

torsdag 24 januari 2013

BOOT Dusseldorf 2013 - Pauger Carbon

Ett annat mycket lärorikt besök på BOOT Dusseldorf var hos Pauger Carbon. Jag gick dit för att kolla på en 100% kolfiber bygge Code 8 Carbon.

Kolla på tekniska data: Code 8 tekniska data
Pauger bygger också RC44 så de verkar ju få möjlighet att se vad som fungerar och vad som inte går.
De berättade att det är de som gör kolriggen till Dehler 38 Competetion. Bara att gå bort att kolla. De använder sig av rod och inte PBO. De har inte heller gett sig in på att göra kolfiberstag.

Spridarna görs i kol och går att få böjda om man vill ha fock som är ännu mer utbyggd. På programmet har de också storskotsskenor i kolfiber. De vägde ingenting. Rodkick i kolfiber och så vidare.
De lindade inte sina profiler vilket gör att de kan gå ner mycket i röret om man jämför med till exempel Seldén. Dehler 38 har den mellersta profilen.
Den här kanske skulle funka på Grynet. :-)
Varning för den här länken det kan kosta stålar: http://www.paugercarbon.com

Boot Dusseldorf 2013- Nilsson gör ett EPEX-membran

Elvström Sails monter hörde till de ni inte får missa om ni är intresserade av hur man gör membran. Jag ställde lite frågor om Elvströms nya UV skyddade membran E3(Triple E) och plötsligt drog vi iväg och diskuterade Epex. Espen Kamperhaug drog igång och visade hur det fungerar.

 Jag får lära mig att Elvströms metod skiljer sig från andras genom att man har hela seglet liggande under vacuum. Andra suger ur luften punktvis medan man värmer på seglet och aktiverar hopfogningen.
Hur som hellst så läggs först en duk förstärkt med ett scrim(nät) på. Filmen som har scrim är perforerad med mycket små hål så pumpen kan suga ut luft. Därefter lägger man ut sina fibrer i kevlar, kol eller vad man nu har valt för fiber.
Medan vacuumpumpen suger på den undre duken så lägger vi på en täckduk och luften mellan filmerna sugs ut.
I demonstrationsapparaten så flyttar Espen på värmeapparaten som ger ca 120grader på filmen och så sitter laminatet ihop.
När vi väl satte igång och jag fick svar på frågorna så blev det några stycken intresserade runt oss. Det kom till och med fram en tysk som ville ha en provbit så Espen och jag var nog ganska övertygande. Här kan ni läsa om EPEX i industriell skala: Elvstromsails

Elvström gör sen så att de gör crosscut intag i duken och limmar ihop sektionerna. En metod jag har provat tidigare på Gransegel med både membran från Dimension polyant D4 och med membran från italienska H-bite technology. Att göra sina egna laminat till loadpath seglen ökar förändlingsgraden men också känsligheten i konjunktursvängningar. Som segelmakare har man ändan bak hur man än gör.

tisdag 22 januari 2013

Reacher, Deadly Weapon II - Arken Zoo avslöjar att de också kör reacher till sommaren i ORCi

På kvällens SHF-utbildning i Expedition så avslöjar Arken Zoo att de satsar på reacher till sommarens race. Hur brett register en reacher får teoretiskt sett ser ni på det stora breda brunoranga fältet på bilden.

Kolla på den här relaterade länken för att se vad vi snackar om för ett segel:
http://sundetregatta.blogspot.se/2012/12/nya-halvvindsvapnet-ake-pa-gransegel.html

Detta funkar särskilt bra i ORCi för oss då den räknas som genua.

Vendée Globe - 3rd place Virbac-Paprec lost the keel tonight

At 23.45hrs UTC, while sailing in the third position of the Vendée Globe, about 500 miles northwest of the Cape Verde islands, Jean-Pierre Dick called his team to inform them that his boat, Virbac-Paprec 3, had lost its whole keel at 22.45hrs...


Läs mer på:
http://www.vendeeglobe.org/en/news.html

måndag 21 januari 2013

Boot Dusseldorf 2013 senaste trenderna - cruisa runt banan utan att burka?

Om European Yacht of the year visar på trender så ser framtidens racing i små och större kölbåtar ut att fjärma sig idrotten segling och seglingsatleten.
J-70 som inte får burkas ordentligt i motsats till Melges 24 och nya Dufour 36P blir bästa performance cruiser med lite segel och mycket inredning.

J-70 - burkningsfritt
Dufour 36P
 eller så kan man också summera det som om inget är nytt.
På onsdag vet jag bättre då är det dags att spana in det på riktigt...

Slut med bananskal överbord

55 NEDSKRÄPNING
En tävlande får inte avsiktligt slänga skräp i vattnet.

Nästa Rolex Middle Sea Race blir det inte bananer ombord i alla fall.



Här kan ni kolla efter fler nyheter:
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_10714/cf_32/KSR%202013-2016.PDF

Cool Kitesurfing - men hur skulle det se ut om de här lirarna körde OS? ;-)

söndag 20 januari 2013

Seglarträff #2 - Martin Krite håller föredrag om VOR och Groupama

kolla också på: www.oresundcup.org och www.shf.nu

Gilla på facebook-sidorna så får ni också information.

European Yacht of the Year - Dufour 36P - Best Performance Cruiser

Vann rätt båt?
De franska varven tog 4 av 5 priser där den kanske intressantaste kategorien är performance cruisers. För mig är en Performance Cruiser en båt som fungerar att kappsegla och bo i. Skalan är dock bred.
segeltrahzahl 4.5 - 5.0 ansåg designerpanelen att en Performance Cruiser skulle ha. Dufour 36 P ligger mycket nära cruisers på 4,52. Som jämförelse så har Grynet 4,84 eller 5,15 beroende på om vi kör med fock eller genua.

Dufour 36P.
Europa och USA är eniga om samma båt. På onsdag blir hon genomsökt ordentligt på Boot Dusseldorf då jag är där.

Vinnarna i alla kategorierna:
Family Cruiser - RM1260
Performance Cruiser ¬- Dufour 36 Performance
Luxury Cruiser - Italia Yachts 13.98
Special Yacht - J/70
Multihull - Outremer 5X

lördag 19 januari 2013

Americas Cup 2011-2012

Finalracen går av stapeln i september i år. Följer ni resultaten? Vet ni vem som leder serien just nu? Har AC45 serien någon betydelse för AC72 Louis Vuitton Cup och uttagning av utmanaren?

SkSF styrelse 2013

Skånes Seglarförbund har haft sitt konstituerande möte och nya styrelsen ser 2013 ut så här:

SkSf 2013

Ordf. - Ola Lilja
V.Ordf. - Jonas Jemt
Utb.ansv. - Jonas Jemt
Sekreterare - Pelle Allroth
Kassör Thomas Nimmervoll
Ordf. Kölbåtskommittén - Anders Bergmark
Ordf. Jollekomittén - Morgan Sundén
Ordf. Tekniska Kommittén - Anders Hansen
Ledamot - Kjell Widmark

Boot Dusseldorf 2013 öppnade idag - en hel del spännande nyheter

Idag öppnar Boot Dusseldorf och på onsdag drar jag ner och kollar. En hel del kul nyheter finns på plats bland annat Dehler 38, XP33, Seascape 27, Carbon 8 och en massa andra.
Dehler 38 har premiär.

Jag hade från början tänkt åka ner för att särskilt spana in livflottar och andra säkerhetsprylar. På Grynet har vi dagsläget i princip bara seglarvästar, mantåg, nödraketer. På ORCi European Championship i Sandhamn så krävs ingen livflotte i år men till ORCi World Championship 2014 i Kiel vet man inte än. Så det blir en tur bland livflottarna. Flerkrovsbåtarna får annars bli fokus i år. Marknaden har ju exploderat för 30-32 fots dagsseglarkatamaraner. Något ni vill jag ska kolla på särskilt?

onsdag 16 januari 2013

SRS 2013 - små men några bra ändringar för cruisingseglarna

Cruisingseglarna får lättare att vara med i racet. Bra för familjekappseglingsklassen på tex Ven Runt.
Annars är det små förändringar som annonseras. Kanske dags att fundera över att skapa familjebåtsklasser  för de som gör avdragen?

Nya möjligheter för crusingbåtar

Om en båt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rullsystem monterat helt ovan däck samt maximalt en spinnaker eller en gennaker ger detta sänkt SRS-tal. Dessutom införs två nya propellertyper; fast-respektive folding-propeller i kombination med öppen bogpropeller  

Övrigt
SRS gänget har lagt mer krut på att få tabellbåtarna rätt vilket är positivt likaså har nog deplacementet varit överskattat vilket jag också håller med om.
En klassregel vilket också är positivt. Alla i en klass måste tycker jag segla efter samma regel.

Resten hittar ni på SSF´s hemsida: http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/SRS2013Nyheter/

och här är tabellen: http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist

Limhamns Skeppshandel blir Hjertmans

Peder och Håkan säljer Limhamns skeppshandel. En epok med excellent service och stort kunnande skulle kunna vara förbi. För oss som gillat de professionella riggarbetena, instrumentinstallering etc så kommer Peder Edman att fortsätta själv den delen av verksamheten. Det är själva butiken som stänger men man skulle kunna säga: Limhamns Skeppshandels butik är död länge leve Hjertmans. ;-)
Från den 18e februari så är det Hjertmans som kör butiken. Peder fortsätter med installation, riggarbeten och service jobb. Hjertmans fortsätter med nuvarande personal. Håkan och Peder och de övriga i butiken ska ha med sig att jag var himla nöjd kund!!!

lördag 12 januari 2013

Fantastisk eftermiddag med världens bästa designhus

En fantastisk eftermiddag.
Själv tycker jag Maarten Voogd klarade sig bäst från SimonisVoogd design. För er som missade det så har ni länkarna till Maarten Voogd och de stora här:

Maarten Voogds föredrag

Farr designs föredrag

JIV designs föredrag

Vad säger ni? Vem tycker ni?

fredag 11 januari 2013

Palby Fyn Cup bjuder också in till ORCi

Danmark är poh de som vi säger i Skåne. Nu bjuder även Palby Fyn Cup in till race efter ORCi. Hårdsatsning på internationell regel. Nu saknas bara att seglarna mäter in så det blir close racing.

torsdag 10 januari 2013

Just nu är Dehler 34SV/Dehler 35 och Salona 37 de vanligaste båtarna på ORCi European Championship

I somras var det Dehler 34SV Casper och Dehlta som var med på ORCi World Championship 2012 i Helsingfors.
Anmälda i år är redan Dehler 35RS Ree (Tidigare Hochwürdigen) som har vunnit Kieler Woche och Dehler 34Sv Dehlta som varit tvåa på Gotland runt och gjort en massa andra fina race. Vi får fint sällskap och tufft motstånd alltså.

Casper? Burmark?

Här är Dehltas VM-film:

Danmark på internationell väg - Dansk Sejlunion stödjer nu både Texel för flerskrov och ORCi för respitracing i kölbåt

Senaste nyheten från danska sidan är att Dansk Sejlunion tar över administrationen av Texel för flerskrov. Man meddalde i höstas att man också supportar racing efter ORCi för respitsegling.
Klubbarna har sedan tidigare bjudit in till efter Texel men bjuder nu också in till ORCi.
Det danska intresset för att köra ORCi EM i Sandhamn är större än tidigare.
Första danska båt att anmäla sig från danmark var den vassa X-37an Hansen.
33 anmälda och 8 nationaliteter idag.

onsdag 9 januari 2013

tisdag 8 januari 2013

Det tog "bara" 3 timmar för polisen att få fram en båt

Ikväll var jag påväg till Gransegel i Limhamn för att hämta en sen julklapp. När jag stiger ur bilen hör jag en båt som backar för full maskin. Claes Hiersemann tittar ut och berättar att båten körde på piren några meter utanför piren i någon knops fart.
Båten fortsatte in mot södra fiskehamnen i full fart. Rammar piren på ön och det är då jag hör hur han backar. Sätter sen av in i hamnen och kör i högfart runder i inre hamnen.
Då kommer polisen. När han upptäcker dem kör han över mot ön i full fart och kraschar två gånger i piren innan han stänger av motorn och släcker ljusen.

Så här ligger båten i tre timmar i hamnen.

Klockan är sex på kvällen när den första smällen inträffar. Nu börjar det otroliga. Varken polis eller räddningstjänst har tillgång till en båt. Larmcentralen jagar efter SSRS och Kustbevakningen. Ingen har en båt tillgänglig. I tre timmar flyter båten i hamnen nersläckt innan Sjöräddningen kan komma och borda en båt som har kört som en galning i en av Malmös hamnar.

Det kan väl inte vara tillräcklig beredskap.

I somras hade vi en olycka på en torsdagssegling då kom räddningstjänsten för att rädda liv med två brandbilar och två ambulanser. De hade 80m lina med sig och det är så långt deras dykare kan gå.

Jag tycker ännu en gång att det måste ju vara ett stort glapp i räddningstjänsten förmåga.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/kapten-misstanks-for-sjofylleri/

Ytterliggare en dansk Öresundsregatta bjuder in till kappsegling efter ORCi

Hämtat från Danish Big Boat series facebook-sida.

Hello everybody.

The dates for the Baltic Sea Challenge from Elsinore are now fixed and will be August 16-18.
The regatta will be open for ORCi as we see this rule to be the future in Scandinavia.

We hope you will plan to participate in the event. We can promise good sailing, 1. class food and drink and to meet a whole lot of good friends.
See you all in Elsinore August 16-18th

Erik
Helsingør Havne has listened to our wishes and has now planned 3 floting peers as shown on the attached picture. They can hold 8 boats each so there will be plenty of space for everybody.

Seglaröl imorgon onsdag - årets första på Limhamn

Nyhet för året är att Babas på Järnvägsgatan har ordnat med så det finns Staropramen på fat. Som vanligt börjar det vid 21.00-tiden.

Priserna är blygsamt justerade.
Stort glas fatöl 40 / 50 / 60cl , pris 43:- / 49:- / 57:- &
NYHET Staropramer fatöl 40 / 50 / 60cl , pris 47:- / 53:- / 60:- ,




Soffan där vi brukar sitta. Hon kommer inte den här gången men lovade skicka sin mossa.

Träff Nr-1.. 9 Januari 2:a onsdagen i månaden Januari!
Träff Nr-2.. 6 Februari 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-3.. 6 Mars 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-4.. 3 April 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-5.. 1 Maj 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-6.. 5 Juni 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-7.. 3 Juli 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-8.. 21 Augusti 3:e onsdagen i månaden Augusti!
Träff Nr-9.. 4 Sept. 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-10.. 2 Oktober 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-11.. 6 Nov. 1:a onsdagen i månaden!
Träff Nr-12.. 4 Dec. 1:a onsdagen i månaden!

ÅF Offshore race - ett inlägg i debatten om double scoring

Under säsongen i fjol så bjöd några klubbar in till double scoring efter både DH och SRS i Öresund. Erfarenheten från Öresund i fjol är att det fungerar dåligt med double scoring.
Arrangörerna måste ta sitt ansvar och förstå att reglerna som vi seglar efter är regler som påverkar redskapet. Är antalet deltagare litet måste man välja en regel.
Att vilja ha en total med double scoring enligt SRS på ÅF Offshore Race är lika dumt som att det ska koras en vinnare i bollsport. Racet är tillräckligt stort för att KSSS ska kunna hantera två olika regler, SRS och ORCi.
Respektera att reglerna styr hur redskapet utformas och att översättningar mellan regler inte fungerar. Double scoring är en politisk lösning för arrangörer som inte klarar av att hantera olika redskap på samma regatta.
En kappseglingsbåt är inte en segelbåt vilken som. Den är vårt sportredskap som styrs av reglerna vi seglar efter.

En liknelse:
Att alla ska spela fotboll när det gäller bollsport är lika otänkbart som att alla ska segla efter en regel. Se det som att vi spelar handboll, fotboll, rugby och amerikansk fotboll. Just nu diskuterar vi att försöka ha fotbollsspelare och rugbyspelare i samma match för sponsorn förstår bara att vi har två lag. Det är KSSS uppgift att stå upp för de två varianterna av bollsport. Det får inte handla om att vi tycker att rugbyspelarna ska spela sin match med en fotboll för att bollen ska vara rund.

måndag 7 januari 2013

Skåningarna ger sig inte II - Laserseglarna i Borstahusen kör hårdträning inför sommaren

Laserseglarna som kallar sig Skånes Youth Laser Team kör hårt i det milda Skånevädret.
Nu är vårträningen i full gång! I förrgår 2 timmar i sol och lycra igår regn, 2 timmar på havet och sedan regel och strategigenomgång 2 timmar på land!
 
Stollar i jollar - Jacob Munck Af Rosenschöld, Jonas Munck Af Rosenschöld, Bengt Holmqvist och Simon Lundmark

Skåningarna ger sig inte I - Minitransatseglarna är ute och kör

I helgen var de skånska Minitransatseglarna Stefan Danielsson och Leino Svensson ute och körde med Stefans Classe Zero.
Stefan kör för det mesta solo. Den här gången hängde Leino med.
Mot slutet dog vinden och det blev motor in. "Vi var i alla fall på sjön" sa Leino. Helgen innan blåste det 10m/s den här 2 m/s.

Är det smygträning inför sommarens Pia L'Obry Trophy den 28-30 augusti? Racet blir en utmaning på ca 220 Nm. Malmö - Bornholm - Malmö är det som gäller. Bröderna Pinotti meckar med sin Minitransat 650 Proto.

söndag 6 januari 2013

Sydney Hobart Race 2012 - a race report from Hubert Marechal on Peugeot Surfrider

Fick en sen racerapport från Hubert Marechal som tidigare seglat på Grynet innan han flyttade till Australien. Vilket äventyr det här racet är!!!

Each year on Boxing Day at 1 pm is the start of the Sydney Hobart race! Truly I was looking forward to it; all the training, the preparation and the small tasks like security checks and food catering, it all began to converge in the last two weeks where I was on the water or on the boat every day…

Finally it was done, everything was set. Food was bought and waiting in the fridge, battens were sewn into the sails; every single item on board had been looked at and categorized IN or OUT. We could rest, it was the 24th evening…

And in a blink we were 26th 7.00am all hands on deck to fix the last bits! Great spirit, a few jokes, smiles and happy faces are out! But rapidly with the press coming, the briefings and the to-do list the concentration is back at its maximum! We leave the dock at 10am for a quick round down the harbour, we check two things the wind direction and strength outside the heads and if the leg between the starting line and the head mark is suitable for spinnaker! It will be a downwind start and the 3A is a go! As required we cross the line with our storm sail on, then bag them carefully.

We have a quick and early lunch and in a minute we are 10’ away from the start! I take a quick look around and I see so many spectators boats at least 4 choppers. The bay is full, busy and loud but strangely the atmosphere on board is quiet just everyone is focused on the next few minutes. Our start is great, with speed on the line with clean air and just a few second after the hour! Spinnaker hoist and everyone that can is hiking! The leg in the bay is very short less than 10 minutes! We round the clearing mark, drop the spinnaker and let’s go for 628miles!
Peugeot Surfrider in the lead out of Sydney Harbour.

On the first day the wind is south and quite strong so heavy jib and some tacks and we start chewing up the miles. The first race report come and it is looking good! The First 45 really is made for this weather strong and upwind! 7th overall but that is only for now… For our bad luck (we did had bananas on board) but as forecasted the wind eased and turned during the night. The transition zone between two fronts got us stuck for a while and the rest of the fleet is catching up on us! But eventually the wind is now north and our 2S spinnaker is hoisted and surprisingly for a Hobart begins a day of champagne sailing in shirts and shorts we sail deep and fast to the south! Our boat isn’t the best rating design for those conditions but we managed to stay in the lead of our division!

Until almost at the end of Bass Strait, it died again and we find ourselves again into a transition zone. We expect a very strong southerly to come big seas and cold winds straight from the great southern ocean and its ice! We take the precautions we can, check the sails, put extra extra layers on have a nice warm meal! And we began to pray for it as again the fleet is compressing on us! Then the air dries, dark clouds are upon us and it blows! Massive waves, gusts over 35knots, an electrical strom that caused our bowman a small chock while on the rail, that was on our plate for the last 24 hours of the race and a long way along the coast of Tasmania!   To get protection from strong current and waves we work our way close to the shore and we get to discover an amazing view of the wilderness of Tasman’s cliffs and seaside! We are in a position to win our category with less than 18hours to go so the all crew decides to stay on the rail and dump the watch system! It was hard wet and cold but we held it together and pull through!

Tasman Island was an apocalyptic view early morning with the white moonlight on the sharp cliffs and rocks, Strom bay a much waited moment! The closer we get to the finish line the further away it seemed to be! When finally we reached in the very first light of the morning to the Derweent river, it is only to find out that there is no wind… the last ten miles took us a good 4h with a very close finish alongside 3 other boats including a Ker46 a TP52 both much higher in rankings. We finished 22nd in real time but the fellowing boats in our division didn’t get stuck into the river so two of them beat us. 4day of racing, 628miles and it came down to the last 10 and 30 minutes…

The arrival in Hobart is superbe! There is a wine and cheese festival at the same time and they welcome you warmly people come to the dock and cheer you up! Awesome atmosphere and truly an impressive welcoming!

The 62nd Sydney to Hobart yacht race was dominated by Wild Oats XI an impressive 100footer that break his own record, got line honours and overall victory! They fly south with the northerly wind to finish the race in less than 1day and 18hours!

Team Peugeot Surfrider. Hubert down to the right. (Anders comment)

/Hubert Marechal on Peugeot Surfrider