lördag 8 april 2017

Stora Entypsträffen påå Råå - äntligen fick jag testat 505 och OK-jolle

Vi samlades på Råå vid tiotiden i förmiddags. Klassrepresentanterna berättade om båtarna, varför de seglar dem och vad som är speciellt med klassen. En bra och intressant introduktion.

 På Råå är de tre besättningar som kappseglar och tränar i 505. 505-klassen växer i Sverige och det finns en stor fleet på västkusten i Björlanda och någon i Halmstad. Danskarna har en stor fleet i Hellerup och en lång tradition i jollen.
505 ser grymt komplicerad ut med alla linor. Faktum var att det var grymt välorganiserat och med lite träning så ska det gå att hitta rätt ganska enkelt. På Tomas Franzéns 505 så var allt uppmärkt så det var inte så farligt.  

På 505 så kan man räta på masten genom att trycka bak den istället för att klossa masten.
Att gippa gör man genom att man har dubbla bommar och spinnakern hissas och dras ner i en trumma i fören. De nyare båtarna 'är kolfiberbyggen så det är hållbara saker.
 Snacka om smalt och djupt roder.

Ok-jollen var en jolle som jag också var grymt intresserad av att få testa. Jonas Jemt hade riggat och lånade ut till oss för att prova. Jag tycker båtarna ser grymt fina ut och deras kolfibermaster och segel gör att de verkligen går att trimma. 
Som gammal Laserseglare såg vi allt på OK-jollen som en omodern och gammal båt. Frågan om det inte är tvärtom nuförtiden. Kolfibermasten gör att masterna kan anpassas till seglarens vikt och om jag jämför med Lasern så blir kanske inte idealvikten så kritisk.

Jonas körde med North Sails till sin OK-jolle och det var verkligen kul att finlira med trimmet och känna skillnaderna i båten. Stor skillnad mot Laserns segel. Toppseglarna har North Sails eller Green Sails.
Skroven byggs i glasfiber med epoxi som vakuuminjiceras så de blir riktigt fina byggen. I vattnet uppförde hon sig fint. Klafsar inte lika mycket som Laser utan är mer båt. Det blåste inte så mycket så jag fick bara burkat henne lite sporadiskt.
När jag ska göra sista rolltacken för att runda märket håller jag på att tappa mössan och lyfter armen reflexmässigt för fånga mössan. Just då kommer bommen som fastnar i armen och jag lyckades välta och badar. Dagens dummaste grej måste det ha varit.
Riktigt trevlig båt.
Efter OK-jollen så var det dags att testa 505. På med trapetsbältet med kroken på magen. Sist jag stod i trapets var på en Flying Dutchman för ungefär 37 år sen. Vinden kom och Tomas kröp in lite så det blev trapetsläge på kryssen. Det tog inte många minuter innan jag var på väg framåt och tappade fotfästet. Tomas räddade situationen och jag fick försöka ta mig in i båten. Tur ingen filmade.
Hemligheten är rakt framben och justera in och ut med bakbenet. Efter ett tag så började det funka så vi kunde till och med segla med spinnaker med mig i trapets. Det var riktigt häftigt redan i den här lätta vinden.
Jag testade att styra 505 och det känns att här går det undan och små roderrörelser krävs om gasten ska kunna lita på rorsman. Tomas hade inte trapetsbältet på så jag fick inte testat att segla med gast i trapets.
Melges 24 är en helt annan princip av sportig båt än 505. Gennaker på peke, fock på rulle med en väldigt ren däckslayout. Välfungerande och state of the art sportbåt med köl. Ingen senare design är roligare eller sportigare, kanske enklare att segla, och båten närmar sig 900 byggda sedan 1992. Klassen växer i Skåne (3 båtar tillkommer till säsongen och en är till salu) och har ett gediget fäste i Hellerup. Jag tycker den är en riktig höjdare och funderar själv på att skaffa en. 
Vi får se för 505 var grymt kul men det var OK-jollen också liksom vinterns segling i lånad Laser. Hur många båtar får man ha? ;-)
En sak är säker att testa båtar på det här viset är grymt roligt.
Stort tack till alla er som lånade ut båtar och ställde upp och till RJK som arrangerade.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter så skoj! Synd jag fick förhinder denna gången. Hoppas vi kan göra om det igen till hösten.

/Martin