söndag 10 december 2017

Dagens pass i Laser blev mitt kortaste hittills

I morse var vi sex träningssugna Laser Master som samlades och gick ut. Prognoserna i veckan fick nog några att prioritera bort dagen för julklappsinköp.
Efter att Stefan Sandahl och jag byggde om en av styrketräningsmaskinerna på Friskis och Svettis i lördags så vi kunde simulera Laserskotning med burkning så var jag grymt sugen idag.
Vi satte vikterna på 15kg och det kändes som Laser i 10-12 m/s. Jag orkade 200 drag med höger och vänster efter uppvärmning 2000m rodd och löpband. Räknar man på det så motsvarar det en justering var tredje sekund på en normal kryss på 10min. Rimligt? Ja, det är det nog. Nu ska jag bara orka fem sådana omgångar till så är jag hemma.

Temperaturen och vindstyrkan var emot oss i morse. Utan Simon Lundmarks knuff och att juniorerna laddade för ett pass i optimist så hade vi nog stannat inne. Det blåste ungefär som förra helgen kanske 1-2 m/s till och temperaturen hade droppat till 2-3grader.
Jag kom ut och fick gjort en kryss, 2 gippar och två halvvindar. Det funkade att segla men nerrundningen var väl inte den bästa efter kryssen. Gipparna satt däremot direkt. Känns stabilt nu. Kallt om fingrarna.
Halvvindarna gjorde att jag bara blev kallare och kallare när vattnet sköljde över. Då gippade jag och gick in. Det blev kanske 15-20 minuter på havet.
Gill Three Season Neopren Handske
Väl hemma beställde jag nya neoprenhandskar. Ska bli gött med ett par utan hål. Hoppas på lite högre temperatur till nästa helg. 5-6 grader är nog nödvändigt om det blåser så här hårt.

Inga kommentarer: